hoe darmvriendelijk leven een positieve invloed heeft op je humeur

Wist je dat onze buik een bijzonder intelligent stelsel bevat dat meer zenuwcellen bezit dan onze hersenen? We noemen dit het buikbrein; een gespecialiseerd netwerk dat kan denken, voelen, herinneren en communiceren. Want ja, het buikbrein praat met onze darmflora! In deze wisselwerking geeft het boodschappen door. Vlinders in je buik bij verliefdheid? Kriebels bij het schommelen? Dankjewel, gedachtenwereld van het buikgevoel!

Geluksstofjes
In onze buik huizen 2 tot 600 miljoen zenuwcellen. Dat is meer dan in onze hersenen! Gezonde darmen produceren voldoende serotine; een geluksstofje dat opgenomen wordt dankzij de instructies van het buikbrein. Vervuilde of zieke darmen kunnen de bevelen van het buikbrein onvoldoende opvolgen, waardoor we uitermate neerslachtige gevoelens kunnen gaan ervaren. Depressie start dus mogelijk in de buik, niet in het hoofd. Het is daarom essentieel om onze darmen optimaal gezond te houden!

Westerse boosmakers
Vooral antibiotica zijn de grootste boosdoeners voor de darmen. Dit omdat ze ook de nodige goede bacteriën doden. Daarboven zitten in bewerkte voeding tonnen ingrediënten die ons humeur negatief beïnvloeden. Geef daarom voorkeur aan pure voeding zoals die natuur die bedoeld heeft!

Vuile darmen
Wanneer je je darmen een tijdlang niet optimaal verzorgt, wordt de darmwand vies. Etensresten kunnen tot maandenlang blijven plakken en vitamines worden niet goed meer opgenomen. Om je spijsvertering weer letterlijk gesmeerd te laten verlopen, drink je allerleerst voldoende water. Je kunt de darmwand ook grondig schoonmaken door het drinken van pure aloë vera. Ook een actieve levensstijl stimuleert de darmen tot een vlottere afvoer van toxines.

Gelukkige darmen
Om je darmflora in balans te houden, kies je best voor een aangepast eetpatroon. In gefermenteerde voeding, zoals yoghurt en zuurkool, worden suikers omgezet in gunstige melkzuren. Ook voeding die rijk is aan prebiotica, zoals volle graanproducten en ongeschilde fruit en groenten, bevatten de juiste vezels om je weer helemaal happy te gaan voelen!

Simpele aanraders
• elke dag een potje yoghurt
• pompoen of zoete aardappel in de schil
• drink dagelijks twee liter water
• beweeg voldoende

DELEN