Wie beter dan iemand die dagelijks in aanraking komt met mode om de vergelijking te maken tussen vroeger en nu en ons te vertellen wie en wat er tegenwoordig hot is. Anaïs Huyghe, conservator van het Modemuseum in Hasselt deelt graag haar mening.

Digitale vooruitgang

Mode is een cultureel fenomeen dat beïnvloed wordt door tal van externe factoren. Daarom is het, zeker als begrip, veranderlijk. Eén van de voornaamste katalysators is de technologische vooruitgang. Digitalisering, internet en in het bijzonder sociale media bepalen hoe mode vandaag wordt verspreid, geproduceerd en geconsumeerd. Dankzij deze kanalen wordt de besloten modewereld van twintig jaar geleden toegankelijk voor een ruim publiek. Vroeger was het spannend afwachten tot de nieuwe collecties in de winkels lagen om de nieuwe trends te spotten. Tegenwoordig worden de looks van de laatste modeshows in real time gepubliceerd en te koop aangeboden. Het mysterie is verdwenen. 

Comeback

Maar alles komt in zekere zin wel terug. Alleen niet letterlijk, want vorm en betekenis veranderen. ‘Trends’ zouden gemiddeld na twintig jaar later opnieuw in het modebeeld verschijnen. Deze theorie lijkt ergens wel te kloppen. Creatievelingen die nu de mode bepalen, waren bewuste tieners in 1998-1999: minimal fashion uit de jaren 1990 (Helmut Lang, Jil Sander, Calvin Klein, etc.), schoenen met plateauzolen, pulletjes met rolkragen, de midirok… De trend van dit jaar is volgens mij dan ook de midirok met een los bloesje en fijne sandalen zoals Gwyneth Paltrow dat in 1998 zo mooi droeg in de verfilming van ‘Great Expectations’. Maar het intrigeert me mateloos om te achterhalen welke factoren verantwoordelijk zijn voor de vorm, verspreiding en het introductiemoment van ‘trends’. Bovendien is niet zomaar iedereen trendy op één of andere manier of slaat elke ontwerper de nagel op de kop.

INTERVIEW: Conservator Modemuseum Anaïs Huyghe over mode - Flashmagazine
©Zara

Boeiende ontwerpers

Op dit moment zijn er wel verschillende interessante ontwerpers die de manier waarop we ons kleden herdenken en in vraag stellen. In België, maar ook daarbuiten, blijft Raf Simons de koning. Hij heeft een interessante en relevante vormentaal, is gevoelig voor wat er in zijn omgeving beweegt en is de motor achter uiteenlopende vestimentaire veranderingen. Verder vind ik het werk van Simone Rocha buitengewoon interessant. Haar visie op vrouwelijkheid en de verbondenheid met kunstenares Louise Bourgeois vertaalt ze met texturen, vormen en zorgvuldig gekozen materialen. Het resultaat is onverwacht en prachtig.

Trendy?

Maar het meest ‘trendy’ ben je als je eerlijk en authentiek blijft. Het mooiste is individualiteit en dat bereik je door kleren te dragen die passen bij jouw persoonlijkheid en lichaamsbouw. Weet je het even niet meer, dan ben je met klassiekers zoals een goed gesneden zwarte broek, chelsea boots en een pull met rolkraag in kasjmier nooit out of style.