De eerste editie van de Week van de Belgische mode gaat door van 14 tot 20 oktober. Met dit initiatief worden de Belgische merken in de kijker gezet en tonen we dat we trots zijn op onze lokale troeven. Een statement waar Tiany Kiriloff zich volledig in kan vinden als gezicht van de campagne. Ze vertelt over haar liefde voor Belgische mode.

Waarom is het zo belangrijk om voor Belgische mode te kiezen?

Het is gewoon superbelangrijk om de lokale creativiteit te steunen. Het vergt sowieso al heel veel moed om de sprong als ondernemer in de mode te wagen, dus dat moeten we toejuichen. Bovendien is het heel simpel: als we hun collecties niet kopen, stopt het. Daarnaast is het ecologische aspect ook een doorslaggevende factor. Als je ziet welke weg sommige pakketjes afleggen, moet je je even de vraag stellen; is dat echt nodig en kan ik het niet lokaal shoppen?

INTERVIEW: Tiany Kiriloff staat achter Week van de Belgische mode - Flashmagazine

Hoe zou je mensen overtuigen om toch Belgisch te kopen?

Eerst en vooral bestaat de perceptie dat Belgisch meer kost, maar er is echt wel een Belgische optie binnen elk prijssegment. Belgisch is toegankelijk voor iedereen en je zou versteld staan welke Belgische merken er allemaal bestaan. En het wordt ook echt eens tijd dat we fier zijn op onze nationale producten, en dan bedoel ik ook andere dan chocolade en bier! Google Belgische mode eens en ontdek!

Koop je zelf ook eerder Belgisch?

Zeker, heel veel! Ik zoek ook constant actief de nieuwkomers op en maak er mijn sport van om ze zoveel mogelijk te dragen.

INTERVIEW: Tiany Kiriloff staat achter Week van de Belgische mode - Flashmagazine

Wat zijn je favoriete Belgische merken?

Favoriete merken vind ik moeilijk om te kiezen. Er zijn namelijk zoveel collecties die me boeien. Zo ben ik al jaren fan van Sofie d’Hoore, maar kunnen recente ontdekkingen mij ook bekoren, zoals bijvoorbeeld: Roxane Baines, Ame, Girls of dust, Helder, Wearable Stories en Collectors Club.

Ben je trots om het gezicht te mogen zijn van dit initiatief?

Ja, want ik ben al jaren bezig met team Belgium. Zo had mijn collectie voor Essentiel ook een team Belgium T-shirt. Op fashion weeks of internationale events probeer ik ook steevast Belgische spulletjes mee te nemen (van accessoires tot schoenen en kledij).

INTERVIEW: Tiany Kiriloff staat achter Week van de Belgische mode - Flashmagazine

Tijdens de Week van de Belgische mode profiteer je van heel wat acties bij volgende Belgische merken en winkels:

Vestigingen Week van de Belgische mode - Flashmagazine

Tiany Kiriloff is fan van Wearable Stories, opgericht door de Limburgse Loredana Falone. Ook zij gaf ons haar visie op mode.