Wie herinnert zich nog de merken Kappa, Champion, Fila, Kipling, Levi’s, Hardrock Café…? Tot voor kort vond je dit soort merken alleen in grote mainstream sportketens, helemaal achteraan, in de uitverkooprekken. Maar dat tij is grondig gekeerd. Zoals vaak, is alles dat reissue en vintage is, ineens weer hot. Modemerken uit de jaren ’90 herleven. Plots heeft de jeugd weer chunky sneakers aan, oversized truien, tees met hele grote logo’s… waarmee je pakweg 2 jaar geleden niet eens gezien wilde worden. Dus als je nog een doos oude sneakers hebt staan, of een zak kleren die naar de kringloop moet, gooi niets te snel weg. Voor je het weet, is het weer helemaal hip!

Modemerken uit de jaren '90 herleven - Flashmagazine
© Urban Outfitters

Merken zijn koning

De jeugd wordt steeds op een eerder tijdstip merkbewust, merkgevoelig. Op een leeftijd van 12 jaar willen de kinderen al merkspullen. Vooral meisjes zijn er mee bezig. Komt natuurlijk door de komst van sociale media, waar de adverteerders handig inspelen op vooral jonge doelgroepen. Massaal worden vloggers gevolgd, YouTubers zijn de ongekroonde koningen en koninginnen van het internet. De smartphonejeugd wordt overspoeld door modeprikkels. Hip zijn is a way of life.

Modemerken uit de jaren '90 herleven - Flashmagazine

Hip en hype

Wat opvalt, is dat de nieuwe “oude” merken ook weer van uitstekende kwaliteit zijn. Haast onverslijtbaar. Wat je eerst in subculturen zag, zoals sommige dansstromingen (we denken aan hardcore etc.), is nu gewoon gemeengoed. En het tempo waarin hypes verwelken, ligt steeds hoger. De gemiddelde houdbaarheidsdatum van een trend bedraagt soms maar 6 maanden tot een jaar. In het beste geval hooguit 2. Maar dat is dan als zeer succesvol te bestempelen.

Modemerken uit de jaren '90 herleven - Flashmagazine
© Tumblr: 90sfashionbaby

Heruitvinden

Hippe merken van vroeger moesten, en moeten nog steeds, het roer helemaal omgooien om nog in de picture te blijven. Champion bijvoorbeeld, nam ontwerpers Demna Gvasalia van Vetements onder de arm. Dat resulteerde in dure, exclusieve stuks van honderden euro’s. Deze zijn alleen te verkrijgen in zorgvuldig geselecteerde winkels die een specifiek cliënteel bedienen. Klanten die iets meer op zoek zijn naar items om te verzamelen, naar high-end. De rest vind je gewoon bij Brantano, Torfs, Avance…

Modemerken uit de jaren '90 herleven - Flashmagazine
© Depop

90’s originals

Buffalo’s, ooit gedragen door de Spice Girls, zijn ook helemaal terug. In de jaren ’90 zag je ze op iedere hoek van de straat, nu zijn ze bij een paar luxe winkels opnieuw gelanceerd. Toeval of niet: de Buffalo Classics zijn een pak toegankelijker. Onitsuka Tiger, een lijn die Asics ooit lanceerde, komt ook weer piepen in sneakerland. Deze iconische gympen werden wereldwijd op de kaart gezet door Uma Thurman in Pulp Fiction. De rest is geschiedenis.

Modemerken uit de jaren '90 herleven - Flashmagazine
© enfntsterribles.com

Toegankelijk

Blijft de trend aanhouden? Aan die vraag waagt zelfs de meest uitgekookte trendwatcher zich niet. Net omdat alles zo snel kan keren, is het soms moeilijk volgen. Vroeger werd al wel eens gezegd: “Snel, straks is de mode weer veranderd”. Wel, je zou het haast denken. Mode is interessanter dan ooit tevoren. Er zijn veel nieuwe modestromingen, maar alles is toegankelijker, makkelijker te combineren met bestaande basics. Als je je hart volgt, kan het nooit misgaan!

Modemerken uit de jaren '90 herleven - Flashmagazine
© Pinterest: Konbini

Naast de modemerken uit de jaren ’90 zijn er nog andere dingen helemaal trendy dit najaar. Kijk je mee?