Het hippe offline-winkelen: wie heeft er al eens van gehoord? Het is een unieke belevenis. Je wandelt door special aangelegde steagjes, ook wel ‘winkelstraten’ genoemd, en treft er op maat gemaakte ruimtes -‘winkels’ voor de kenners- aan die je uitnodigen binnen te gaan. Eens binnen kan je live doorheen rekken ‘browsen’ en voelen aan producten, zoals bijvoorbeeld kleding, schoenen, … én alles discreet passen. Een onvergelijkbare beleving. Er is steeds live advies mogelijk, door échte organische mensen, ‘deskundige adviseurs’. Deze aangename interactie is onmisbaar in het oriëntatie- en aankoopproces. Bovendien zijn deze ‘winkels’ gekoeld in de zomer en ’s winters verwarmd, zodat het altijd aangenaam toeven is. Eens je je product hebt gekozen, kan je het heel eenvoudig afrekenen en je pakje dadelijk mee naar huis nemen. Fantastisch, toch? Instant genot van je aankoop. Revolutionair. 

De tegenhanger die we al een tijdje kennen onder de naam ‘online shoppen’, heeft last van onaangename bijwerkingen. Zo worden veel pakketjes niet tijdig geleverd. Soms helemaal niet. Maar het leeuwendeel van de bezorgers staat aan je voordeur oeverloos te bellen terwijl je niet thuis bent. De gefrustreerde en vaak met werk overladen koerier moet onverrichterzake zijn vruchteloze tocht verderzetten teneinde bij zijn volgende stops -en dat zijn er heel wat- het zelfde te moeten vaststellen. Een pakje bezorgen is vaak te herleiden tot ‘een pakje niet kunnen afleveren’. Een tweede of derde poging is vaak nodig om de gemakzuchtige klant toch op zijn wenken te bedienen. En als je je pakje hebt, stel je vast dat het niet is wat je zocht. Past niet, verkeerde maat, kleur, beschadigd, ‘heel anders dan op de foto’, … een koude kermis. Met tijdrovend terugsturen tot gevolg. 

Gaat het niet een beetje de verkeerde kant op? Begrijp me niet verkeerd, ik ben niet tegen online shoppen, ik stel alleen vast dat retail, en met uitbreiding de economie, zich vastrijdt in ‘vercamionettisering’. Immers, de hele wereld lijkt in bestelwagens te zitten. De tijdsdruk is onhoudbaar, omdat iedereen de snelheid om een pakje te willen ontvangen, toets met de offline-variant, de live transactie, de echte wereld. Moeten we niet met zijn allen terug onthaasten en rust zoeken in gezellige winkelstraten? Terwijl we massaal wandelen met de stappenteller in de aanslag, puur als hobbyisme, zou shoppen in een echte winkelstraat de perfecte equivalent zijn. Twee vliegen in één klap. Terug naar de stenen winkel. Terug naar de vertrouwde wereld. Terug naar de winkelier die je met open armen ontvangt. Terug naar de veilige haven. On- en offline is een kwestie van evenwicht, van synergie, van gezond verstand. Bevrijd jezelf van ‘ik wil het allemaal en ik wil het nu’. Laat het los. Meer menselijkheid. Meer leven. Meer ‘van bij ons’. Als het feest is, nodig je je buren uit. Shoppen ís een feest. Dat doe je lokaal, als het even kan. Je verricht er wonderen mee. Het houdt maatschappelijke essenties in stand. Iedereen wordt er beter van. Zoals vroeger. Toen geluk nog heel gewoon was. Solide. Betrouwbaar. Authentiek. 

David

DELEN