In de Oostenrijkse bergen amuseert iedereen zich. Groot of klein, er is voor elk wat wils. Want dit land ademt berglucht met zijn idyllische almen, gemzen en vergezichten. Je geniet er op eigen tempo van frisse lucht, indrukwekkende panorama’s, gletsjers, rodelbanen en via ferrata’s. Bovendien kunnen de allerkleinsten in Oostenrijk spelenderwijs op ontdekking gaan tijdens hun eerste bergwandelingen. Een win-winsituatie voor iedereen!

Jelle Canipel neemt je mee naar het bergland bij uitstek: Oostenrijk - Flashmagazine

De kennismaking

Deze keer gaan we naar een streek in Oostenrijk niet ver van de Duitse grens, namelijk Reutte en Ehrwald. Het is gelegen in de provincie Tirol aan de machtige Tiroler Zugspitz Arena. Je vindt het pal op de grens met het hoogste plekje van Duitsland, de Zugspitze. Om je er iets bij voor te stellen, geef ik graag wat cijfers over Tirol mee: 24.000km berg- en wandelpaden, 10.000 waterbronnen, 573 toppen boven de 3.000m en 87% van Tirol is niet geschikt voor bebouwing.

Al een paar keer gingen we met een aantal vrienden hier de bergen verkennen. Eén van hen, Jeroen Put, kent Oostenrijk als zijn broekzak en mag zichzelf Tourenführer of berggids noemen. We lieten ons dan ook door hem gidsen, want zijn aanstekelijke enthousiasme en kennis van de streek waren de ideale match!

Gezellige ontvangst

Eén van onze avonturen startte in Ehrwald met een mooie wandeling richting de Steinernes Hüttl. Een tocht die zelfs eind augustus begon met sneeuw op een bepaalde hoogte. En natuurlijk ging dat ook gepaard met een temperatuur net onder nul. Dit maakte alles alleen maar indrukwekkender. De machtige rotswanden en bergen lieten zich niet meteen zien en we waande ons in een surreële wereld tussen gigantische natuurlijke muren.

Naarmate we onze kleine hut naderden, klaarde alles wat meer op. We kwamen aan in een zeer kleine, maar oergezellige houten alm. Er was niemand te bespeuren, want er konden dan ook maar een handjevol mensen overnachten. We genoten hier van wat welgekomen rust en van bier en frisdrank die we vonden in een blauwe bak aan de voordeur. Ernaast stond een glazen potje met wisselgeld en een bord waarop duidelijk werd gemaakt dat je mocht nemen wat je wou mits een vergoeding. Toch prachtig dat zo’n vertrouwen nog bestaat!

De ontmoeting met onze gastheer

We besloten een pintje te drinken en nog even te wachten op de gastheer, ook wel de hüttenwirt genoemd. De meeste van hen zorgen overdag voor hun vee en land in de bergen. Daarbuiten ontvangen ze gasten in hun kleine almen. Na een tijdje werd de wirt wakker en kwam ons gedag zeggen. Hij verontschuldigde zich en zei dat hij vroeg zijn koeien was gaan voederen en de dag ervoor het nog vrij laat had gemaakt met gasten in de hut. Een superkerel! Blijkbaar waren wij ook de enige gasten, waardoor we zelf konden beslissen wanneer we aanschoven aan tafel. Voor het eten wilden we nog een kleine wandeling naar een nabijgelegen top maken en dus lieten we de gastheer weten dat hij nog wat kon rusten en we later op de avond pas zouden eten.

We installeerden onze spullen in de kleine lager op de verdieping van de hut en begonnen aan onze wandeling. Onderweg werd de pracht van de streek duidelijk, net zoals de uitstekende locatie van de hut. We kwamen de ene geitachtige gems na de andere tegen. En uiteindelijk waren er meer gemzen dan wandelaars. Zalig! Terug aangekomen dronken we gezellig nog een pintje en luisterden naar wat verhalen van de wirt. Ondertussen begon hij in zijn kleine keuken het eten te maken. Met een stoofje tegen de koude, en de heerlijke geur van de aankomende maaltijd, voelden we ons super. Ook planden we onze tocht verder voor de komende dag.

Hoe hoger, hoe beter!

Van de Steinernes Hüttl ging het verder richting de Zugspitze. Via een oude grensovergang wandelden we Duitsland binnen en beklommen, te voet weliswaar, de hoogste berg van Duitsland. De grens werd bewaakt door een schattig schaapje. Een kleine via ferrata en een hele hoop hoogtemeters later, bereikten we de top. Hier waren immens veel mensen. De meesten waren gewoon met de lift naar boven gegaan… Het nadeel van deze hoogste berg is dan ook dat hij populair is. We slaagden er toch in om een leuk plekje te vinden en te genieten van het uitzicht.

De berg maakt deel uit van het Wettersteingebergte en is de hoogste top van dat gebied. Met zijn hoogte van 2.962m is de Zugspitze de hoogste berg van Duitsland. Wandel- en klimroutes zijn dan ook populair op de Zugspitze. De bekendste klimroute is de Jubileum Richel, ook wel Jubilee Ridge genoemd. De makkelijkste, en ook de langste, klimroute is die door de Reintalvallei, waar de Zugspitze middenin ligt. Als je de route helemaal aflegt beklim je een hoogte van 2.232m, waar een gemiddelde bergbeklimmer tussen de 8 en 10 uur over doet.

Een hut van mogelijkheden

Vanop de Zugspitze ging het richting de Coburger Hütte in Oostenrijk. Deze ligt op 1920m hoogte in het Wetterstein- en Miemingergebergte in Ehrwald. Het is een hut die tal van mogelijkheden biedt. De wandeling ernaartoe is knap en je passeert onder andere het iconische Seebensee met een adembenemend zicht op de Zugspitze.

Vanaf de Seebensee is het nog even een stevige klim van een halfuurtje tot aan de hut. We verbleven hier 4 dagen, want je hebt er tal van mogelijkheden. Via ferrata, beklimmingen, wandelingen, lekker eten, zwemmen in een ijskoud bergmeer… Maar het is ook zeker voor de kids een aanrader om ze te laten kennismaken met een berghut. Vanuit de Coburger Hütte gingen we 2 uitdagingen aan.

Prachtige uitzichten overal

Een eerste was de beklimming van de Sonnespitze. Een piramidevormige bergtop met een hoogte van 2.417m. Het was dan ook een pittige tocht van ongeveer 4 uur die ons tot de top bracht. Met een machtig uitzicht als beloning. Het filmpje hieronder toont ons net voor de aankomst. Van hieruit ging het weer naar beneden, richting de Seebensee. We dronken een welverdiende pint het op het terras alvorens we terug de korte klim naar de Coburger hut maakten.

Veel rust was er niet, maar ’s avonds in onze hut konden we wel genieten. Tot 22u weliswaar, want dan moest iedereen stipt zijn bed in! Voor ons stond er ‘s anderendaags de Tajakante Klettersteig op het programma. Een via ferrata van een iets moeilijker en zwaarder type. Wel een geweldige ervaring, met ook hier indrukwekkende zichten rondom. Hiermee waren we ook zo’n goede 4 uur zoet mee om de top te bereiken.

Zoveel meer te beleven

Niet zo’n fan van beklimmingen? De regio heeft ook verschillende andere attracties. Zo kan je in Ehrwald, Lermoos en Reutte naast wandelen ook skiën in de winter. Verder kun je in de zomer overal gebruik maken van zwembaden, tennisbanen en minigolf. Ook mountainbikers en paragliders kunnen er hun hart ophalen. In Reutte kan je zelfs één van de langste ‘Tibet Style’ hangbruggen bewandelen. Wel niet aan te raden voor gevoelige wandelaars. De Highline 179 is met haar 406m één van de langste voetgangersbruggen van de wereld. De brug overspant de Fernpassstrasse B179 ten zuiden van Reutte. Deze brug is maar 1,20m breed en 114m hoog! Wanneer je je hoogtevrees overwint, geeft deze brug je een adembenemend uitzicht. Het leuke is dat ze ook de ruïne van het fort Ehrenberg met Fort Claudia verbindt. Beide zijn open voor bezoekers.

Oostenrijk is top!

Conclusie, Oostenrijk is echt de moeite waard. Binnen Europa én erbuiten is het toch wel één van de berglanden bij uitstek. Bovendien is het populair in de winter en in de zomer. Een land dat voor 80% uit bergen bestaat en slechts een derde onder de 500m ligt. Oostenrijk is dus de ideale bestemming voor de actieve reiziger, jong en oud. Inclusief prachtige natuur en een rijke cultuur in de aanbieding.