Diacar positioneert zich als trouwe Honda-partner

Diacar is mooi voorbeeld van een autobedrijf dat organisch gegroeid is. Na een succesvolle start met een multimerkencarrosserie ging de garage in 1997 een nieuw uitdaging aan door een Honda-concessie aan zijn activiteiten toe te voegen. Sindsdien hebben ze in Genk niet meer omgekeken.

Gestage groei

Op 1 oktober 1987 startte Benny Distelmans met Diacar NV een modern carrosseriebedrijf op de Paniswijerstraat in Genk. Zoals bij elke bloeiende zaak was er na een paar succesvolle jaren ruimte voor groei en kwam de verkoop van tweedehandswagens erbij als nieuwe uitdaging. En of de bredere aanpak zijn vruchten afwierp, want tien jaar na de start promoveerde Diacar NV tot officiële Honda Dealer. Vandaag is de merkenconcessie uitgegroeid tot een heuse onderneming met een gedreven team dat nog steeds dagelijks met veel passie en aandacht voor kwaliteit de garagepoorten opent.

20 jaar hybrides

De afgelopen 20 jaar is er bij Honda veel veranderd, maar eigenlijk ook weer niet. Het Japanse merk begon immers al in 1999 met de ontwikkeling van benzinehybrides, die tot op vandaag geperfectioneerd worden. Vandaar ook dat de populairste modellen, zoals de kwieke Jazz en de ruime CR-V, nog steeds met zo’n stekkerloze hybride te hebben zijn – met het verschil dat CO2-uitstoot en de emissies nog een stuk lager uitvallen dan oorspronkelijk al het geval was. En dat levert niet alleen voordeel op aan de pomp, maar ook qua Belasting op Inverkeerstelling en jaarlijkse rijtaks.

Honda e and Energy Management Images

Jazz en Crosstar

Zoomen we even dieper in op de Jazz, dan zien we dat de eenvolumer niet alleen volledig vernieuwd werd in 2020 maar er ook een nieuwe afgeleide heeft bij gekregen: de Crosstar. Die voegt op zijn beurt SUV-kenmerken toe aan een auto die weliswaar de buitenafmetingen heeft van een stadswagen, maar de binnenruimte van een groter model. Doe daar nog ver openzwaaiende achterdeuren en opklappende Magic Seats bij en je krijgt een veelzijdige allesdoener met een ultramoderne hybridemotor onder de kap. De veiligheidsuitrusting is overigens ook van de bovenste plank.

Honda E

Tot slot omhelst het Honda-gamma ook nog de onvolprezen Civic als vierdeurs, vijfdeurs en als sportieve Type-R variant. Een trapje hoger staat de compacte HR-V crossover, helemaal bovenaan de ladder de NSX supercar met zijn combinatie van verbrandingsmotor en elektromotoren. En die vormt dan weer het perfecte bruggetje naar de kersverse Honda E om het circuit rond te maken. Dankzij het guitige design en de ingenieuze aandrijflijn is de elektrische stadmus de afgelopen maanden meermaals op trompetgeschal onthaald. Een heuse mijlpaal in de geschiedenis van Honda én zijn Genkse partner Diacar.

DELEN