Het nieuwe schooljaar is begonnen en dus kan je maar beter snel wennen aan dat nieuwe schoolritme. Met enkele handige tips voor meer structuur, wordt dit schooljaar een eitje!

Tafeltje dekje

’s Morgens telt elke minuut. Dek daarom gewoon ’s avonds de ontbijttafel en zet ook al je pot choco, je ontbijtgranen, je granola … klaar. Alles wat niet uit de koelkast komt, kan je al op tafel. Heerlijk om ’s morgens te kunnen aanschuiven aan een gedekte tafel. 

Boterhammen en brooddozen

Smeer je boterhammen de avond voordien en zet je gevulde brooddoos in de koelkast. Je boterhammen blijven de dag nadien langer fris en vers omdat ze uit de koelkast komen! Ook je tussendoortjes zoals druiven, noten, rauwkost en fruit kun je vaak al snijden of in doosjes in de koelkast zetten. 

Outfitplanning

Een outfit kiezen, doe je ook de avond voordien. Leg alles netjes klaar, zodat je geen tijd moet verliezen met het kiezen, het bij elkaar zoeken of het passen van je kleren. Kijk het weerbericht na, zodat je je outfit kan aanpassen aan de weersomstandigheden. Als je oudere kinderen hebt, zorg je dat ze zelf hun outfit voor de dag nadien klaarleggen, zodat er ’s ochtends geen kleren ‘uit de vuile was’ moeten getoverd worden! 

Avondstructuur en -rituelen

Niet alleen ’s morgens, maar zeker ook ’s avonds is een vaste structuur een goed idee. Probeer elke dag van de week rond hetzelfde uur te eten, te ontspannen, huiswerk te maken en te gaan slapen. Structuur geeft houvast aan jezelf en aan je kinderen.

Vermijd zondagavondstress

Wacht niet tot zondagavond (of erger: tot maandagochtend) om na te kijken of er speciale zaken gekocht of in orde gebracht moeten worden tegen maandag. Doe het zelf op vrijdagavond of informeer ernaar bij je kinderen. Zo bespaar je jezelf bergen stress op zondag. Documenten invullen of toetsen ondertekenen, taken afdrukken, foto’s of knutselmateriaal meebrengen, sportkledij of turnpantoffels gaan kopen … er komt elke week wel iets uit de lucht gevallen waar je totaal niet op voorbereid was! 

DELEN