Corona zorgt voor stress. Voor onzekerheid. Voor angst. Voor druk. We moeten de hele tijd flexibel zijn, het anders doen dan normaal. We moeten zorgen voor anderen, zorgen voor mekaar. Maar zo lopen we het risico ons eigen mentaal welzijn uit het oog te verliezen. Met deze drie gouden tips vermijd je dat ook je hoofd in lockdown dreigt te gaan.

1. Ontspanning en beweging

 

Na maanden van lockdown en beperkingen op vlak van sport en ontspanning, is het enthousiasme voor een wandeling mogelijk wat verminderd. We zijn als het ware ‘uitgewandeld’. We kennen de mooie plekjes in de buurt. Toch is het bewezen dat voldoende ontspannen en bewegen een zeer gunstig effect heeft op onze mentale toestand. Dus nee, je bent niet uitgewandeld. Je bent NOOIT uitgewandeld. Maak van die dagelijkse wandeling gebruik om diep te ademen en zuurstof op te doen. Spreek af met iemand die je al lang niet meer gezien hebt en ga samen wandelen. Stop achteraf voor een lekkere take-away koffie. Of neem een picknick mee. 

Gouden tip 1: doe iets met je wandeling. Je wordt er alleen maar beter van. 

2. Look good, feel good 

Door de lockdown, het thuiswerk, de winkels die gesloten zijn, sportclubs en hobby’s die wegvallen, … zijn we veel meer thuis dan anders. Dat heeft veel voordelen, maar er zijn ook een paar valkuilen aan verbonden. Je blijft in je pyjama, je kamt je haren niet meer, je gebruikt geen make-up meer … Waarom zou je ook? Je ziet toch niemand. Fout! Want op die manier kom je in een negatieve vicieuze cirkel terecht. Je ziet er niet goed uit, dus je voelt je niet lekker. Je hebt minder energie en hebt nergens zin in. Dus je komt niet meer buiten. 

Gouden tip 2: verzorg jezelf net zoals je dat deed wanneer je buitenshuis moest gaan werken.  

3. Structuur geeft houvast

Je kan je dagen nu compleet anders indelen dan vroeger. Of nog beter: je hoeft eigenlijk niets meer in te delen, je doet zo maar wat, nu je ‘je eigen baas’ bent. Ook dat is een val waarin je kan trappen, want zo stel je zaken uit en ontstaat er meteen stress op het moment dat er plots wél iets moet. Alles komt dan op het einde van de dag of de week bij elkaar. Het is zoveel beter voor je hoofd om gestructureerd te werk te gaan of een planning te maken, dan zomaar in het wilde weg aan elke dag te starten.

Gouden tip 3: breng structuur in je dagen. Dat geeft rust.

DELEN