Binnenkort beginnen de blaadjes weer te vallen en worden de dagen steeds korter. De herfst is een prachtig seizoen, maar vaak ook het moment waarop je energiepeil begint te dalen en je je soms wat moedeloos voelt. Herken je jezelf hierin? Dan ben jij vatbaar voor een najaarsdip! Gelukkig kan je je hiertegen wapenen met enkele simpele tips.  

1. Ga naar buiten en beweeg

Doordat de dagen korter worden en de hoeveelheid daglicht afneemt, heb je al snel de neiging om meer tijd binnen door te brengen. En dat is nu net wat je niét moet doen. Daglicht en frisse lucht zijn namelijk goed voor je gezondheid en geven je bergen energie. Trek er dus lekker op uit dit najaar, maak een wandeling of lees een boekje in de herfstzon als je wat wil rusten. 

2. Genieten van geuren en kleuren 

Het begin van de herfst betekent het einde van de zomer. Dat is natuurlijk jammer, maar ook het najaar heeft zoveel charmes. De natuur krijgt de meest waanzinnige kleuren en geuren, en het is toch super gezellig om samen warme chocomelk of een lekker koffietje te drinken. Probeer de herfst dus niet te zien als een ongenode gast, maar verwelkom dit prachtige seizoen en haal er alles uit wat erin zit. 

3. Onderhoud je sociale contacten

Hoewel je misschien de neiging hebt om meer in jezelf te keren, is het in het najaar belangrijk om je sociale contacten niet te verwaarlozen. Door af te spreken met vrienden en familie kan je je gedachten verzetten en word je opgebeurd door de mensen om je heen. Sluit je dus zeker niet af, maar maak leuke plannen met de personen die je graag ziet! 

4. Een goede nachtrust

Het is verleidelijk om in de herfst onder een dekentje te kruipen en een middagdutje op de zetel te doen; toch kan dit je slaapritme verstoren. Want door overdag te slapen, geraak je ’s avonds moeilijker in slaap en heb je uiteindelijk een minder goede nachtrust. Probeer dus een goed dag- en nachtritme aan te houden. In plaats van overdag te slapen, maak je beter een gezonde herfstwandeling en kruip je ’s avonds op tijd in je bed. 

 

DELEN