BMW speelt op zeker met de elektrische iX3

Met de i3 was BMW in 2013 al vroeg op het elektrische appel. Te vroeg misschien, want de doorstart komt er pas dik zeven jaar later. Niet met een vervolg op de eigenzinnige stadsmus die de focus vooral op rijplezier legde, maar met een elektrische variant van de populaire X3 crossover.

Made in China
Officieel komt de iX3 pas in de loop van 2021 naar België, maar dat kon ons er niet van weerhouden om al eens achter het stuur van deze Duits-Chinese BMW te kruipen. Bedoeld om de groeiende vraag naar EV’s te stillen is dit een product van de joint venture tussen BMW en Brilliance Auto, dat de productie en de verdeling van de blauw-witte propeller in China voor zijn rekening neemt. Wie bij dat statement zijn maag al voelt keren, kunnen we meteen geruststellen: de ontwikkeling gebeurt nog steeds in Duitsland, terwijl de productiestandaard in Azië exact dezelfde is als elders in de wereld. 

BMW iX3

Prettige prestaties
BMW is terecht fier op het feit dat ze de ontwikkeling van batterijen en andere EV-componenten helemaal in huis hebben, om de ecologische en maatschappelijke voetafdruk van de productieketen te kunnen bewaken. Dat de ontwikkelingsingenieurs de afgelopen zeven jaar niet hebben stilgezeten, merk je dan weer aan het elektrische aandrijfgeheel van de iX3. München claimt dat de prestaties op het niveau zijn van de 30i-turbobenzine, wat dankzij 286 pk en 600 Nm zeker plausibel klinkt. Tegen de klok geeft dat een 0 tot 100-tijd van 6,8 seconden, terwijl de topsnelheid van de iX3 elektronisch begrensd is op 180 km/u. 

Snelladen aangeradenHet accupakket van 80 kWh belooft een rijbereik van 460 km. Of je dat effectief uit de batterijen haalt, hangt af van verschillende factoren. Wij geraakten tijdens onze wintertest met een voorzichtige rechtervoet maar 300 km ver, al zou dat in de lente zomaar 350 kilometer kunnen zijn. Opladen kan gelukkig met een snelheid van maximaal 150 kW, wat op 10 minuten tijd weer 100 km rijbereik geeft. Thuisladen aan een driefasige wallbox neemt 7,5 uur in beslag neemt, op voorwaarde dat er 11 kW door je leidingen vloeit. Aan een klassiek stopcontact duurt een volledige laadbeurt 40 uur.

Blauwe i-accentenAfgezien van het rijbereik is de iX3 even praktisch als gelijk welke andere X3. Omdat de accu’s in de vloer zitten en de aandrijving op de achteras, verliest de crossover nergens ruimte; niet vanbinnen en ook niet in de koffer. De styling is natuurlijk wel specifiek, met aerodynamische velgen en blauwe i-accenten. 

Vanbinnen is de iX3 eerder behoudsgezind, vermits er op een paar displays na geen verschillen op te tekenen vallen met de reguliere versie. Maar het belangrijkste is dat de iX3 meteen volwassen aanvoelt, met een geslaagde balans tussen comfort en rijdynamiek.

DELEN