Voor wie lange dagen maakt of onder tijdsdruk staat, is de verleiding groot om voor junk food te kiezen. Jammer genoeg doen deze vette, zoute en calorierijke gerechten de omvang van je taille toenemen én laten ze de dikte portefeuille aanzienlijk slinken. Maar wist je dat fast food niet enkel junk food hoeft te zijn? Met deze supersnelle tips krijg je zelfs na een drukke dag een evenwichtige maaltijd op tafel!

Wat eten we vanavond?!

Food Prepping

Preppen betekent dat je maaltijden gaat voorbereiden wanneer het jou goed uitkomt. Passeerde je een markt waar je kilo’s groentes hebt kunnen scoren? Was het vlees 1+1 in de supermarkt? Heb je de namiddag vrij? Ideaal om een grote kookpot pastasaus te preppen of een ketel soep te koken. Je bent één keer langer aan het werk, maar… dankzij de goed gevulde vriesbakjes heb je meteen een goede back-up op drukke baalavonden waarop je liever niet nog uren in de keuken staat. Logisch, toch?!

Keukenhulpjes

Aan het fornuis gekluisterd staan is erg tijdsintensief. Zéker als je jonge kinderen hebt die voortdurend jouw aandacht opeisen, is het een héle uitdaging om niets te laten aanbranden. Wees daarom lief voor jezelf en laat keukenapparaten het grove werk voor hun rekening nemen. Je hoeft hiervoor écht geen dure keukenrobot te hebben. Laat vlees of vis met een aardappelgerecht zoals potato wedges of krieltjes in de oven garen. Ook een zakje voorgesneden groentemix kan je in een glazen schaal laten stomen in de microgolf. Zo heb jij je handen vrij om te helpen met huiswerk, snel een douche te nemen of… gewoon even uit te puffen! 

Samen tafelen

Wie graag het praktische aan het aangename koppelt, kan een vast moment afspreken waarop je met vrienden of familie eet. Zo praat je gezellig bij en leer je nieuwe smaken kennen. Wie out of the box durft denken, kan een beurtrol met de buren opmaken. Het vergt wel wat organisatie, maar het is ideaal om de drukste dagen te overbruggen! En jouw kookbeurt? Die neem je op wanneer er meer rust in huis is.

Tweedaagse gerechten

Bewust teveel van iets klaarmaken is tijdsbesparen en hoeft zeker niet te betekenen dat je twee keer hetzelfde eet. Heb je een grote bloemkool gekocht? Kook ‘m dan helemaal. De restjes kun je de volgende dag in een wrap of wokgerecht verwerken. Wie zalm of kip heeft klaargemaakt, kan de dag erna bijvoorbeeld kiezen om de resten te gebruiken in een salade of pasta. Zo staat er in no time iets overheerlijks op tafel! Eet smakelijk! 

DELEN