Volgens de richtlijnen bevat een gezond voedingspatroon per dag 300 g groenten. De gemiddelde Vlaming komt met een dagelijkse portie van 148 g echter nog niet eens aan de helft. (Dat is inclusief soep, voor wie het zich afvraagt.) We kunnen dus nog wel wat hulp gebruiken! Daarom deze 5 tips, die van groenten eten een piece of cake maken.

1. Stop het groenten schillen

Groenten schillen is zo passé. Uiteraard kan je tomaten, komkommers en paprika’s ongeschild eten, maar ook minder voor de hand liggende soorten zoals wortelen, pastinaak, pompoen, zoete en gewone aardappelen en rode biet hebben een perfect eetbare schil. Deze bevat veel vitaminen en mineralen en geeft extra structuur aan je eten. En het allerbelangrijkste: ongeschilde groenten vragen heel wat minder bereidingswerk. Gewoon goed spoelen, schoon wrijven (bijvoorbeeld met behulp van een schoon metalen sponsje) en in stukken snijden.

2. De oven, uw vriend!

Artisanale serveerplank
Artisanale serveerplank – © Karola’s Kitchen

Een handige en zorgeloze manier om groenten te bereiden is ze te roosteren in de oven. Snijd de (ongeschilde) groenten in hapklare stukken en stort ze in een ovenschotel. Wat olie, peper en zout eroverheen, omscheppen en 30 tot 45 minuten (afhankelijk van de soort) roosteren op 180 °C. 30 tot 45 minuten waarin je met allerlei andere zaken bezig kan zijn. Voeg eventueel nog gedroogde kruiden en knoflook toe voor extra pit en een onweerstaanbare geur. Courgette, aubergine, pompoen, venkel, raapjes, pastinaak, paprika, uien…  You pick!

3. Snelle soep

Soep is een gezellige en lekkere manier om groenten te eten. Gesofisticeerde bouillons, veloutés en consommés zijn prima, maar het kan ook veel eenvoudiger, namelijk met diepvriesgroenten! De regel is simpel: laat 0,5 kg diepvriesgroenten + 1 l water + 2 bouillonblokjes + gedroogde kruiden 20 minuten koken, mix fijn en klaar. Lekkere combinaties zijn bloemkool + peterselie, broccoli + tijm en wortel + komijn.

4. Snoepgroenten

Een vieruurtje, aperitieven, een laatavond snack… Het kan allemaal ook met groenten. Afhankelijk van je gemoed kan je gaan voor ready-to-eat of vraagt-nog-een-beetje-werk. In de eerste categorie vallen kerstomaatjes, minikomkommers, minipaprika’s, olijven… Maar ook conserven zoals artisjokharten en zoetzure augurken. Zit je er niet mee om een mes vuil te maken (en ook af te wassen en zo), ga dan aan de wortelen, bleekselderij of koolrabi. Ook gekookte broccoli- en bloemkoolroosjes zijn een aanrader!

5. Goed begonnen, is half gewonnen!

Het is niet nodig om altijd met verse groenten te werken. Diepvriesgroenten, -kruiden en groenteconserven kunnen ook best lekker zijn. En ze zijn vooral erg handig als aanvulling bij verse groenten. Broccoli, bloemkool, spruitjes, worteltjes… Qua smaak valt the real deal meestal wel te verkiezen, maar diepvriesproducten zijn meer dan goed genoeg voor soepen en groentepuree. Toch liever vers, maar geen tijd voor allerlei snij- en hakwerk? Tegenwoordig bestaat er een ruim aanbod aan voorgewassen en -gesneden groenten. Wok bijvoorbeeld een bakje voorgesneden champignons met een doosje peultjes, een zak wokgroentemix, een blikje ananasstukjes op sap en wat currypoeder en je hebt in no-time je groenteschotel op tafel gezet.

 

Karolien - Karola's Kitchen

Ken je Karolien van Karola’s Kitchen nog niet? Hier stellen we haar kort voor.