Wat is ‘gezonde voeding bij een zwangerschap’? Een fenomeen dat alom beschreven wordt. Er wordt continu gepraat en gediscussieerd over wat er nu gezond is tijdens een zwangerschap. Als we zouden geloven wat er allemaal gezegd wordt, mogen zwangere vrouwen bijna niets meer eten. Daarom vond ik dat het hoogtijd werd om alles eens op een rijtje te zetten. Here we go…

Gevaren voor besmetting

BESMETTINGSGEVAAR VOEDING ZWANGERSCHAP

Veel zwangere vrouwen zijn niet immuun tegen toxoplasmose. Wilt dit zeggen dat we dan helemaal niets meer mogen eten? Natuurlijk niet! Was gewoon de groenten en het fruit dat je eet super goed. Je hoeft enkel extra alert te zijn wanneer je ergens gaat eten. Sla bijvoorbeeld de groenten over op restaurant en vervang ze in een stukje brood of een broodstengel. Je kan beter geen risico’s nemen.

Met deze nodige tips kun je 9 maanden lang genieten van je zwangerschap.
  1. Om besmetting te voorkomen, eet je beter geen groenten en fruit op een plaats waar je nog nooit geweest bent.
  2. Sla de groenten over op restaurant, en vervang dit in een alternatief. Bijvoorbeeld: brood, soepstengels, een minieme pasta portie.
  3. Zorg ervoor dat je vlees of vis altijd voldoende verhit is.
  4. Kijk na of alle melkproducten gepasteuriseerd zijn.
  5. Schrap de schaal- en schelpdieren 9 maanden van het menu.

 

Misselijkheid

misselijkheid voorkomen zwangerschap

In de eerste 12 weken kan je als zwangere dame erg ziek zijn. De misselijkheid begint meestal al in de ochtend en blijft een aantal uren stevig aanwezig. Soms is het beter om je dan even terug neer te leggen als die mogelijkheid er is. Maar misschien heb je zoals vele andere zwangere vrouwen thuis al een peuter of kleuter rond lopen. Hierdoor krijg je natuurlijk veel minder rust dan dat je eigenlijk nodig hebt.

Probeer dit eens uit:
  1. Eet waar je goesting in hebt, het wilt niet zeggen dat je zwanger bent dat je ineens heel goed moet gaan opletten op een extra kilootje. In de begin weken moet ons lichaam heel hard werken om alles terug op peil te krijgen. De hormonen, de groei van je kindje en baarmoeder dit is allemaal een heel grote verandering voor je lichaam. Geef je lichaam daarom wat het nodig heeft. De extra vitamientjes haal je terug in als jezelf beter voelt. Je kan beter iets meer opnemen dan je de hele dag ellendig en misselijk te voelen.
  2. Eet voordat je opstaat in je bed een cracot of een beschuitje, hierdoor krijg je al iets binnen en kan je lichaam al beginnen vechten tegen de “misselijkheid”
  3. Eet een handvol wijndruiven, de natuurlijke suikers helpen enorm!
  4. Probeer eens een lekkere vezelrijke banaan te eten.
  5. Drink een glaasje water met smaak, je zult zien, dit helpt ontzettend goed! Bijvoorbeeld: Cristal Clear hier zijn verschillende smaken van in de winkel. In dit water zitten enkel natuurlijke suikers, afkomstig van het fruit.
  6. Eet eens een smoelentrekker wanneer je echt misselijk bent, je gezicht zal heel raar zijn de eerste 10 seconden maar je zal jezelf erna fantastisch voelen!
  7. Probeer zoveel mogelijk te rusten, slapen kan zo een deugd doen.
  8. Geef toe aan de vermoeiheid!

 

Eten tijdens de zwangerschap

eten tijdens de zwangerschap

In de volksmond wordt er wel eens gezegd dat je moet eten voor “twee”.
Als dit waar zou zijn zouden er geen vrouwen zijn die meer als 20kg bijkomen.

  • Tijdens het eerste trimester heeft je lichaam nood aan een extra van 100 kcal per dag.
  • Voor het tweede trimester heeft je lichaam nood aan een 200 kcal extra per dag.
  • Als we het laatste trimester bereikt hebben mogen we 500 kcal per dag extra eten.

Natuurlijk heb je tijdens een zwangerschap meer trek in ongewone dingen. Deze dingen mag je gerust eten maar compenseer het de rest van de dag met gezonde voeding. Een belangrijk evenwicht vinden tussen gezonde voeding en de goesting die we hebben is de belangrijkste schakel.

 

Voeding tijdens de borstvoeding

eten tijdens borstvoeding

Borstvoeding geven vraagt enorm veel energie van je lichaam. Niet enkel het geven van de borst is zwaar maar je lichaam is dag en nacht bezig met het aanmaken van melk. Voor deze melkproductie en de onderbroken nachten met slaap moet je extra voedingstoffen opnemen.

Tijdens de periode van borstvoeding moet je per dag 500 kcal meer opnemen. Dit wil zeggen heb je s ’morgens behoefte hebt aan een boterhammetje meer, dat is geen enkel probleem.

Neem gerust ook een extra tussendoortje mee voor als als je door de dag een extra hongertje krijgt. Een extra stukje fruit of een grany koekje gaat je gewicht niet doen stijgen.

Tenslotte kan je tijdens de borstvoeding beter vezelrijke producten eten. Bijvoorbeeld: een volkoren boterham, volkoren rijst, zilvervliesrijst,volkoren pasta, een stevige aardappel, … Deze producten geven van nature al meer energie. Trage suikers, die heb je nodig.

Hopelijk helpen bovenstaande tips je vlot door de 9 maanden en de borstvoedingsperiode. Maar de aller belangrijkste factor is: genieten van je zwangerschap!

Succes,

Tanja!

 

 

 

 


Lees ook het artikel van Food coach Limburg Tanja en leer hoe je jouw kids meer groenten laat eten. Je ontdekt het hier.