Een gezonde en evenwichtige lunch samenstellen voor je kinderen is vaak een uitdaging. Wetende dat onze rakkers de inhoud van hun brooddoos maar al te vaak gewoontjes vinden. Toegegeven, een boterham met kaas is niet funky. Hoe zet je de lunchbox terug op de eetkaart? We beten er ons in vast.

Creativiteit

Het komt allemaal aan op inspiratie. Laat net dat zijn wat ontbreekt. Tijd nog minder. En dan maar op veilige modus: boterhammetjes met kaas, gelei, salami, … en nog van die eenheidsworst. Variatie is dan heel belangrijk, want als de brooddoos, maar vooral de inhoud ervan, goed uitzien, is de honger des te groter.

No Candy Zone

Om te voorkomen dat kinderen aan het snoepen gaan tegen de speeltijd of middagpauze, is het belangrijk dat ze ontbijten. Zonder ontbijt kan men nog maar moeilijk de behoefte aan vitaminen, mineralen en voedingsvezels dekken met de volgende maaltijden. Lukt het niet voor je kind om een volledig ontbijt te nuttigen, probeer het dan toch te overtuigen om iets te eten. Bijvoorbeeld 1 sneetje brood of alleen het stukje fruit. Verplaats het ontbrekende naar het tienuurtje. Zo gaat er niets verloren. 

Brood

Graag donker, zoals volkoren, spelt of meergranen. Dit geeft het meeste vezels en mineralen. Snijd de boterhammen eens schuin. Of op spiesjes. Je kan ook kiezen voor een wrap. Met een leuk servet erbij. 

Beleg

Niet altijd zoet beleg. Vaak te rijk aan suikers. Ze bevatten bovendien te weinig vetten, wat resulteert in lage energie en dus niet evenwichtig. Eén keer per week choco of iets anders zoets volstaat. Het is als het ware een ‘beloning’. Het werkt, je zal zien. Varieer met kaas, magere vleeswaren, omelet, maar ook makreel, zalm of tonijn. Humus is ook lekker. Fruit kan eveneens tussen de boterham. In sneetjes bijvoorbeeld. Laat dressings en mayo achterwege. 

Drank

Water in een degelijke drinkbus. Investeer erin. Ze gaat lang mee. Brikje melk kan ook. Groentesap wordt steeds vaker gebruikt. Af en toe mag chocolademelk, maar geen vaste gewoonte van maken. Hun tandjes zullen je dankbaar zijn.

Tussendoortjes

Ga voor gezonde snacks:  fruit, yoghurt, stukjes rauwe groenten, een sneetje brood, een rijstwafel, ontbijtgranen, een kinderkoekje, … Vermijd repen chocolade en ander zwaar gesuikerd snoepgoed.

Bye bye saai

Brooddozen zijn niet saai. Je kan ze in allerlei vormen en opdrukken vinden, met of zonder compartimenten. Als het je gerust kan stellen, jouw kind is heus niet het enige in de refter dat een brooddoos op tafel legt. En dan is het leuk dat ze in elkaars brooddoos kijken en zelf tips verzamelen en uitwisselen. Hoor ze gerust uit. Betrokkenheid is het beste lunchrecept. Verras je kind af en toe eens met een leuk briefje. Of een fijne kaart met hun verjaardag? Daarmee scoor je altijd. Voedsel voor het hartje 😉

Lunchtijd!