Herken je dit: negatieve gedachten malen in je hoofd, je denkt zinloos in cirkels en ’s nachts lig je urenlang te kniezen? Iedereen piekert wel eens, maar wanneer je het te vaak doet, kan het je gezondheid schaden.

Een dalend energiepeil

Al dit piekeren vraagt veel energie. Het gevolg is dat mensen niet genoeg slaap en rust krijgen, waar ze vervolgens weer over gaan piekeren. Ook het zelfvertrouwen van veel piekeraars wordt minder omdat ze hun aandacht richten op alles wat fout gaat of kan gaan.

piekeren

Maar… Zo hoeft het niet te gaan!

Dit piekeren kan aangepakt worden. Er zijn vele mogelijkheden om het malen in je hoofd stop te zetten. Welke manier voor jou past, zoeken wij samen uit!

Angela Bitonti

Hier al enkele tips…

Elastiekje

Het is belangrijk dat je je eerst bewust wordt van je piekergedrag. Dat kun je bijvoorbeeld doen door, heel eenvoudig, een elastiekje rond je pols te dragen. Elke keer als je weer eens begint te kniezen, trek je hard aan het elastiekje. Je ontdekt wanneer en hoe vaak je piekert en het leidt je meteen ook af van je negatieve gedachten.

Stop

Er zijn situaties waarin je gedachten in je hoofd blijven malen. Roep ‘Stop!!!’ als je in de gaten krijgt dat je je zorgen maakt of je jezelf betrapt op piekeren. Door het ‘Stop!’ roepen onderbreek je je gedachtencaroussel. Om niet meteen verder te piekeren, richt je je gedachten meteen op iets anders, bij voorkeur iets dat je blij maakt.

Angela Bitonti

Piekeren neemt de zorgen voor morgen niet weg. Maar wel de kracht van vandaag!


Angela Bitonti