Dat sporten gezond is, hoeven we echt niet meer te vertellen. Alleen hebben we zo vaak geen tijd of willen we er misschien liever geen tijd voor vrij maken. Lid worden van een vereniging of van de sportschool maakt van een hobby een verplichting en je hebt weinig vrijheid. Voor joggen of hardlopen bestaat er echter geen excuus… Het is een sport die je op elk moment en op elk tijdstip kan beoefenen. En die slechts het minimale van je agenda vraagt. Trek die loopschoenen dus maar aan!

Joggen? Dan krijg je meer zin in seks!

Je kunt immers meteen beginnen wanneer je je deur uitstapt. Met hardlopen verbrand je veel calorieën, veel meer dan bij andere activiteiten. Het is dus een prima manier om op gewicht te blijven. Daarnaast heeft joggen nog veel meer positieve effecten. Het verbetert bijvoorbeeld je denkvermogen. De intensiviteit bevordert de bloedsomloop en dus het transport van zuurstof naar de hersenen. Uit onderzoek is gebleken dat je door het joggen veel zelfzekerder wordt en je krijgt er meer zin in seks door. Je bent minder gestresst, want de inspanning maakt de stof endorfine aan, die je een euforisch gevoel geeft en je zelfs bevrijdt van dipjes.

Een trainingsschema

Om optimaal van al deze voordelen te profiteren, is het wel belangrijk dat je op een professionele manier tewerk gaat. Je hoef je niet aan te melden bij een atletiekvereniging, maar je kunt beter wel een goed trainingsschema laten opstellen. Dat kun je ook doen via allerlei sites op het Internet, ondermeer van sportkledingfabrikanten en organisatoren van loopwedstrijden.

De programma’s houden rekening met je persoonlijkheid, gewicht en conditie. Ze werken op basis daarvan een schema uit. Voor beginners kom je op die manier tot een planning voor 3 maanden, met 2 trainingen per week die slechts 30 minuten duren. In het begin zal je nog meer moeten stappen dan lopen. Hou je daar aan, ook al voelt het alsof je nog kilometers verder kunt lopen. Tempo lopen leer je namelijk langzaam aan. Zonder een goede trainingsopbouw de weg of piste op gaan, is vragen om blessures. Het blijkt in de praktijk vaak moeilijk om het geduld op te brengen om via het geleidelijke pad de conditie op te bouwen. Toch is dit de enige manier om kwaaltjes te voorkomen en uiteindelijk de beste prestatie neer te kunnen zetten.

Stretchen - cool down - joggen

Warming-up & cooling-down

De computerversies van de opbouwschema’s zijn natuurlijk niet honderd procent accuraat. Wil je nog verstandiger joggen, dan ga je best eens te rade bij een atletiektrainer. Hoe dan ook zal je je aan enkele vuistregels moeten houden. Aan het begin van iedere training moet je bijvoorbeeld een goede warming-up uitvoeren, waarvoor zeker 15-20 minuten uitgetrokken moet worden. Aan het einde van de training hoort een goede cooling-down, waarin uitgelopen wordt en wederom aandacht besteed wordt aan (rek)oefeningen.