Omdat we al een tijdje allemaal thuis moet blijven, veranderen er bepaalde dingen in ons dagelijkse leven. We dragen minder tot geen make-up, slapen meer, maar eten en roken ook vaker. De quarantaine heeft dus een grote invloed op op fysiek en mentaal vlak. Maar welke gevolgen heeft de lockdown nu echt op onze gezondheid?

Verzorging

Een van de positieve gevolgen van de quarantaine is dat we minder make-up dragen en onze huid dus de ruimte krijgt om te ademen. Hierdoor heb je meer tijd om een verzorgingsroutine uit te voeren en je huid dus vaker te verwennen. Dit zal op lange termijn zeker voor een positief effect zorgen, want je huid zal zuiverder zijn.

Natuurlijk zijn er ook negatieve gevolgen op onze huid. Die kan namelijk uitdrogen doordat je minder in contact komt met buitenlicht en ook minder beweegt. Gebruik daarom ’s morgens en ’s avonds een hydraterend verzorgingsproduct en beweeg voldoende.

Gevolgen van de quarantaine op onze gezondheid

Voeding

Ons eetpatroon draait helemaal in de soep door de quarantaine! Omdat we ons vervelen, gaan we namelijk meer eten. Daarnaast is stress en angst ook de oorzaak van gewichtstoename. Probeer daarom gezond en gevarieerd te eten en neem niet meer calorieën in dan dat je kwijtraakt. Probeer slechte gewoontes te vermijden en neem je oude patronen terug op. Als je tijdens het werken geen koekje bij de koffie nam, doe dit dan ook niet als je thuis bent. Gebruik je vrije tijd om gezond te koken en koop kookboeken voor wat inspiratie.

Gevolgen van de quarantaine op onze gezondheid

Mentaal

Maar er zijn ook mentale gevolgen van quarantaine op onze gezondheid. Want dat mensen meer stress en angst hebben, is heel begrijpelijk. We liggen wakker van het virus en hebben schrik om het zelf te krijgen. Sommigen voelen zich onzeker door hun werksituatie en hebben financiële zorgen. Anderen voelen zich alleen en geïsoleerd van de buitenwereld. Mensen gaan meer en langer piekeren. Hierdoor vallen we moeilijk in slaap en liggen we uren wakker. Ons slaappatroon verandert ook doordat we later gaan slapen en langer in ons bed liggen.

Probeer in eerste instantie je hoofd leeg te maken. Verzet je gedachtes door een kleine wandeling in de buurt te maken of doe aan yoga. Het mediteren helpt je tot rust te komen en je verstand op nul te zetten. Bel of skype regelmatig familie en vrienden op. Houd voldoende sociaal contact zodat je je niet alleen voelt. Dit kan op verschillende manieren!

Gevolgen van de quarantaine op onze gezondheid