Je hebt het hele jaar door getraind om jou sportieve lichaam te tonen op vakantie. Vergeet daarom zeker niet om te blijven sporten op vakantie, je hebt immers de hele dag tijd. Geen stress van het werk en geef toe wat is nu 45min-60min van jou tijd voor een zalige workout op vakantie.

1. Fun

Je gaat op reis om even alles achter te laten en tot rust te komen. Gezien ook trainingen je lichaam belasten en vakantie betekent dat niets moet, houd je het best relaxed en leuk. Maak het jezelf niet te moeilijk en ga voor basisoefeningen om je lichaam te onderhouden. Hoewel een gym op reis mooi meegenomen is, heb je heus geen gym nodig om te trainen. Dat doe je met je eigen lichaamsgewicht. Denk aan squats, pompen, lunges en hangoefeningen aan alles dat je kunt vastgrijpen.

2. Doe eens iets anders

Laat je vaste trainingsschema voor wat het is en bedenk je dat elke vorm van beweging telt. Bouw je dagelijkse portie beweging zo spontaan mogelijk in, zoals een partijtje volleybal op het strand, een wedstrijd push-ups of waterspelletjes. Als cardio is lopen en wandelen ideaal, maar neem dan wel je loopschoenen mee. Probeer ’s morgens te trainen, dan is het nog koel en de zonsopgang stimuleert je vast en zeker.

3. Neem enkele kleine spullen mee of vraag raad aan jouw personal trainer

Kleine hulpmiddelen zoals rekkers, weerstandbanden voor oefeningen met je benen en armen of een springtouw. Het weegt amper iets, neemt weinig plaats in en zorgt op reis voor een leuke afwisseling. 

4. Afwisseling

Je vakantie is ideaal om je grenzen te verleggen. Oefen die gevreesde handstanden op het strand en spring creatief om met je omgeving. Snorkelen, raften of mountainbiken zijn leuke en originele manieren om je bestemming te verkennen én je angsten te overwinnen.

5. Voeding

Op reis gelden dezelfde regels als thuis: drink veel water, eet voldoende porties groenten en fruit en ga enkel tijdens het ontbijt voor koolhydraten. Ontdek ook nieuwe groenten en fruit, probeer lokale gerechten en schep zoveel mogelijke verse producten op je bord. Vermijd een kettingreactie van ongezonde gewoontes en drink je eerste glas alcohol zo laat mogelijk op de dag.

6. Goed vertrokken is half gewonnen

Waak van bij de start van je vakantie over je gezonde levensstijl. Voorzie voldoende gezonde snacks voor onderweg, zeker als je een lange vlieg- of autoreis voor de boeg hebt. Eens op weg hang je af van het aanbod van de maatschappij of wegrestaurants. Bedenk je ook dat lang stilzitten bijzonder slecht is voor je lichaam. Sta zoveel mogelijk recht tussen de vluchten of haltes door, stretch voldoende of zit eens in hindoehouding bij het wachten.

 

Franco Bitonti