Als jij naakt voor de spiegel staat, wil je er goed uitzien, toch? Dan wil je met een tevreden gevoel kijken naar wat je ziet. Oké, een paar centimeter langer zou leuk zijn, maar is niet realistisch. Figuursverbetering daarentegen is heel realistisch en haalbaar.

Dat getalletje op de weegschaal

Als je in de spiegel kijkt zie je verbetering. Vol goede moed ga je aan de slag en je besluit iets strikter te letten op je voeding. Je drinkt nog maar één wijntje op de zaterdagavond en gaat iets regelmatiger bewegen. Na een week sta je vol verwachting op de weegschaal, en wat denk je… Geen resultaat, niet eens een halve kilo. Zwaar teleurgesteld ben je, want je had zo goed je best gedaan.

Is het gewicht altijd belangrijk als we er beter uit willen zien in de spiegel? Nee, het is zeer zeker niet het belangrijkste. Belangrijker is het verlagen van het vetpercentage en opbouwen van spiermassa. Dit bereik je door middel van krachttraining en de juiste voeding. Het resultaat hiervan is een sterk, gezond en fit lichaam.

Wat moet je hiervoor doen “krachttraining”

Krachttraining heeft onder andere als doel spieropbouw en ‘shaping’ van het lichaam. Daarnaast word je sterker, en welke vrouw wil dat nou niet? Je zelfvertrouwen krijgt een boost. Met krachttraining bereik je het snelst je gewenste figuur. Dit natuurlijk in samenwerking met een goed voedingspatroon. Door krachttraining zul je meer vet verbranden. Dit komt doordat je meer spiermassa opbouwt. Spieren verbruiken meer energie, waardoor je gedurende de dag meer calorieën verbrandt.

Vergeet daarom zeker je voeding niet. Welke keuzes moet ik maken qua voeding? Hoeveel calorieën heb je nodig? Wat zijn de juiste macronutriënten?

Ik hoor zo vaak “wil wel geen bodybuildster worden hé”

”Net als voor modellen is dit voor veel vrouwen een veelvoorkomende angst. Echter maken vrouwen bepaalde hormonen minder aan in vergelijking met mannen; hormonen die ervoor zorgen dat mannen makkelijker spiermassa opbouwen. Het is belangrijk om te begrijpen hoe je spiermassa opbouwt om tot het gewenste resultaat te komen.

Hoe zie ik dan wel resultaat?

Die weegschaal is dus niet de heilge graadmeter voor je progressie. Resultaat meet je op andere manieren:

  • Hoe voel je je?
  • Kijk naar hoe je kleding zit
  • Meet om de 4 weken de omvang van schouders, borst, taille en heupen
  • Maak progressiefoto’s

Er gebeurt vaak meer dan je denkt. Weet je niet hoe je dit moet aanpakken qua voeding en training, graag help ik jou hier bij.

Coach Franco