Tijdens de feestdagen is het gemakkelijk om je volledig te laten gaan. Maar die extra kilo’s die dan zo smaken, moet je er achteraf wel weer vanaf werken. Waarom dus niet meteen rekening ermee houden? Healthcoach Kathleen Postelmans helpt je alvast op weg om de feestkilo’s te beperken.

Start je dag gezond

Staat er een uitgebreid feestmaal gepland ’s avonds? Start de dag dan met een groot en gezond ontbijt. Studies tonen namelijk aan dat je dan minder eet gedurende de rest van de dag.

Healthcoach Kathleen Postelmans: tips om de feestkilo's te beperken - Flashmagazine

Vertrek met een volle maag

We hebben het allemaal wel eens meegemaakt: je schuift aan tafel aan en merkt dat je geen honger meer hebt… De hapjes tijdens het aperitief waren namelijk overheerlijk! Ga dus nooit met een lege maag naar een feestje. Met een vol gevoel kan je namelijk beter weerstaan aan al dat lekkers. Eet thuis nog een kom havermoutpap of drink een tas groentesoep voordat je vertrekt.

Healthcoach Kathleen Postelmans: tips om de feestkilo's te beperken - Flashmagazine

Sluit een deal met je weegschaal

En die afspraak geldt als volgt: na de feestdagen staat hetzelfde cijfer op de weegschaal als ervoor… De motivatie vinden om af te vallen tijdens de feestdagen is namelijk erg moeilijk en brengt veel stress met zich mee. De deal om hetzelfde cijfer te behouden, is daarentegen wel haalbaar.

Healthcoach Kathleen Postelmans: tips om de feestkilo's te beperken - Flashmagazine

Ga voor bubbels

Een glaasje champagne of prosecco bevat slechts 77 calorieën, een glas rode wijn rond de 90 kcal en een gin tonic bijna het dubbele. Maak dus de juiste keuze!

Healthcoach Kathleen Postelmans: tips om de feestkilo's te beperken - Flashmagazine

Drink water

We weten allemaal dat je zeker 1,5 liter water per dag moet drinken. Geef hier tijdens de feestdagen wat extra aandacht aan. Drink een glas water en wissel dan af met een ander drankje. Zo vermijd je ook nog eens een kater, een echte win-win! 

Healthcoach Kathleen Postelmans: tips om de feestkilo's te beperken - Flashmagazine

Zondigen mag

Een strikt dieet tijdens de feestdagen is niet aan te raden. Het is toch de mooiste periode van het jaar! Geniet dus van je gezelschap én het eten, maar doe dat laatste wel met mate. Let wat op je porties en hou het bij één bord. Eet ook niet te snel, want pas na 20 minuten krijg je een verzadigd gevoel.

Healthcoach Kathleen Postelmans: tips om de feestkilo's te beperken - Flashmagazine

Geef je gasten de restjes mee

Wist je dat veel mensen ook aankomen van het opeten van al de restjes ná de feestdagen? Vaak is er veel te veel overschot en weggooien is zonde. Probeer daarom realistisch te zijn bij je aankopen en overdrijf niet. Heb je toch restjes? Geef ze dan mee met je gasten. Zo kan jij de dag nadien terug gezond starten!

Healthcoach Kathleen Postelmans: tips om de feestkilo's te beperken - Flashmagazine

Sport

Blijf bewegen tijdens de feestdagen. Die work-outs zorgen ervoor dat je wat extra kan genieten, want met 1 stevige training verbrand je makkelijk 400 kcal. En dat staat dan weer gelijk aan een heerlijk dessert zoals een dame blanche of moelleux. Een dubbele work-out mag ook altijd natuurlijk!

Healthcoach Kathleen Postelmans: tips om de feestkilo's te beperken - Flashmagazine

De feestkilo’s beperken wil dus niet zeggen dat je niet mag genieten. En dat kan met het recept voor onze heerlijke feestmenu!