Iedereen weet wel dat roken ongezond is. Maar hoe geraak je er nu vanaf? We weten allemaal dat stoppen met roken geen lachtertje is. Je moet immers komaf maken met een verslaving. Toch weet ik zeker dat een hypnose therapie jou misschien wel kan helpen. Geloof je me niet? Lees dan zeker verder.

Waarom stoppen met roken?

Roken is enorm ongezond. En waarschijnlijk ervaar jij daar zelf ook al enkele gevolgen van. Dus jij hebt betere redenen om te stoppen, dan dat ik je er kan geven.  Toch, wil ik graag nog een keer alles op een rijtje zetten. Want roken brengt heel wat gezondheidsproblemen met zich mee.

Stoppen met roken voor je gezondheid

Roken heeft negatieve gevolgen voor je lichaam, zoveel is zeker. Ook al voel of zie je die gevolgen niet meteen, ze zijn er wel degelijk! De cijfers zijn duidelijk: als je je hele leven rookt, heb je 50% kans om vroegtijdig te sterven aan een aandoening die het gevolg is van roken. ‘Vroegtijdig’ betekent dat je als roker gemiddeld tien jaar vroeger sterft dan iemand die niet rookt.

Stoppen met roken voor je uiterlijk

Roken heeft niet alleen negatieve gevolgen voor je gezondheid, maar ook voor je uiterlijk. Omdat je rookt, verkleuren je tanden, je nagels en je vingers. Je huid gaat er grauw en vaal uitzien, en je krijgt last van opvallende rimpels.

De effecten van stoppen met roken 

Als je nog maar pas bent gestopt met roken, zijn de voordelen voor je gezondheid niet altijd direct voelbaar. Toch zijn ze er. Al in de eerste dagen nadat je bent gestopt, moet je misschien al minder hoesten en kun je beter ademhalen. Wist je dat je amper één dag na je laatste sigaret al evenveel zuurstof in je bloed hebt als iemand die niet rookt? En dat is nog maar het begin… Wanneer mag je welke positieve effecten verwachten nadat je bent gestopt met roken?

NA…

  • 20 minuten: je bloeddruk en de bloedsomloop in je handen en je voeten verbeteren.
  • 8 uur: de zuurstofvoorziening in je bloed wordt weer normaal.
  • 24 uur: je longen beginnen het slijm en de teer weg te werken.
  • 48 uur: je reuk en je smaak verbeteren.
  • 72 uur: je ademt vrijer en je bent minder snel buiten adem.
  • 2 tot 12 weken: je bloedsomloop in het algemeen verbetert.
  • 3 tot 9 maanden: bij het ademhalen hoest en ‘piep’ je duidelijk minder.
  • 1 jaar: je risico op een hartziekte is met de helft gedaald.
  • 2 jaar: je risico op een hartinfarct is nu even groot als voor iemand die niet rookt.
  • 5 jaar: je risico op een beroerte is met de helft gedaald. Ook het risico op kanker in je mond, slokdarm en blaas is met de helft verminderd.
  • 10 jaar: je risico op longkanker is met de helft afgenomen. Je risico op een beroerte is nu even groot als voor iemand die niet rookt.
  • 15 jaar: je risico op een hartziekte is even groot als voor iemand die niet rookt. Je kans op overlijden is nu praktisch even groot als voor iemand die nooit heeft gerookt.

Stoppen met roken voor je portemonnee

Een zeer prettige bijkomstigheid van stoppen met roken is dat je veel geld uitspaart! Hoeveel geef jij per week uit aan sigaretten? En per maand? Weet je hoeveel cinematickets of kleren je daarvoor kunt kopen?

Bereken jij je besparing liever op jaarbasis? Vergelijk dan eens met de kosten van een weekendje weg of een reis naar een zonnig land, gaan skiën of een avontuurlijke vakantie! Wat je maar ook kiest!

Wat houdt je tegen om te stoppen met roken?

Vele mensen zijn bang voor de ontwenningsverschijnselen. Rokers horen dikwijls over alle voordelen van het stoppen met roken. Maar wanneer rokers proberen te stoppen zonder rookstophulpmiddelen of psychologische begeleiding, kunnen ze te maken krijgen met onaangename zaken. Denk maar aan hoofdpijn, depressieve gevoelens, zenuwachtigheid, …

Dit zijn de ontwenningsverschijnselen. Het zijn net deze zaken die maken dat de roker weer terug naar een sigaret grijpt. Angst voor deze symptomen kan een drempel zijn om dan een nieuwe rookstoppoging te wagen.

Redenen waar je bang kan voor zijn:

1 – Verdikken

Roken doet je doorgaans – vooral in het begin – wat vermageren omdat nicotine je calorieverbruik verhoogt en omdat een sigaret de honger stilt. Bij het roken gebruik je bovendien je handen en je mond waardoor je de neiging hebt om minder te eten.

Maar na verloop van tijd verandert de sigaret je smaak- en reukzin. Rokers grijpen dan makkelijker naar voeding met een meer intense smaak. Vaak zijn dat voedingsmiddelen met veel vet in. Wat dus eerst een voordeel leek, zet zich om in een probleem: de roker komt aan … en blijft roken. Als deze “extra kilo’s” zich vooral concentreren in je buikstreek, dan verhoogt je risico op kanker en cardiovasculaire aandoeningen nog meer.

Door middel van hypnose wordt jou onderbewust zijn er attent opgemaakt om een gezonde voeding- en levensstijl te ondersteunen. Zo beperk je het risico op gewichtstoename.

Als je bang bent om te verdikken, zal het aannemen van een gezonde levensstijl een eventuele gewichtstoename zeker helpen te beperken of te voorkomen.

2 – Stress

Om het even wat eten, een sigaret opsteken, alcohol drinken, … Vaak zijn dat ‘kalmeringsmiddelen’ die je gebruikt als je even niet lekker in je vel zit. Uiteraard zijn die middelen op lange termijn niet aan te raden, want ze zijn schadelijk voor je gezondheid.

Stress moet je absoluut zien te bestrijden, want de gevolgen kunnen nefast zijn.

3 – In je vriendenkring of familie zitten veel rokers?

Het is natuurlijk moeilijk om te stoppen met roken als je omringd bent door rokers, zelfs al willen sommigen van hen zelf ook stoppen met roken. Vaak krijg je de indruk dat iedereen rookt: buiten bij kantoren (binnen mag je niet roken), in films (een vorm van verdoken reclame) enz.

De houding van je omgeving speelt een cruciale rol als je hebt besloten om te stoppen met roken. De mensen in je omgeving zouden echt moeten vermijden om in jouw bijzijn te roken, ten eerste om je niet te beïnvloeden en ten tweede om je niet passief te laten meeroken. Spoor dus zeker je vrienden en familie aan om niet te roken in jouw bijzijn.

Stoppen met roken dankzij hypnose therapie!

Ik begrijp dat je bang bent voor alle problemen die ik hierboven heb aangekaart. Maar met de technieken die ik gebruik ga je helemaal geen last hebben van de hierboven vermelde problemen. Want dankzij hypnose therapie kan jij stoppen zonder neveneffecten. Het proberen waard? Toch?

http://hypnosedoctor.be/contact-hypnose-doctor.html