Wat betekent hoogsensitiviteit nu juist? Mensen die hooggevoelig of hoogsensitief zijn, hebben de uitdaging dat hun brein prikkels op een andere manier verwerkt. Hierbij is het zenuwstelsel ook nog eens uitermate gevoelig. Daardoor vangen ze meer indrukken, prikkels en signalen op.

Ze staan hierdoor als het ware in constante verbinding met de wereld en de mensen om hen heen. En dat is voor hen letterlijk en figuurlijk vaak overweldigend. Zij ervaren alles veel intenser, kunnen zich moeilijker losmaken van de omgeving of zichzelf ertegen afschermen. Het duurt voor hen ook langer om te herstellen en/of informatie te verwerken.

Lifecoach Angela Bitonti: omgaan met hoogsensitiviteit - Flashmagazine

Hooggevoelige mensen ervaren dagelijks zoveel prikkels, dat ze deze hoeveelheid niet meer goed kunnen verwerken. Waardoor ze (continu) extra stress ervaren. Als je filter werkt, kun je de balans herstellen tussen prikkels en rustmomenten.

Constante stroom prikkels

We worden als we niet opletten 24 uur per dag omringd door een constante stroom aan prikkels (licht, geluid, aanraking, emoties; oftewel alles wat via onze zintuigen binnenkomt). Wij zijn bijna niet meer in staat om een moment van ontspanning te ervaren, zelfs niet als we slapen. Alles gaat maar door. Dit zorgt voor onrust en kan leiden tot overmatige stress of een burn-out, helaas ook op hele jonge leeftijd.

Lifecoach Angela Bitonti: omgaan met hoogsensitiviteit - Flashmagazine

Focus op jezelf

Het is mogelijk dat je de emotie van de ander als het ware absorbeert zonder dat je het doorhebt. Als een soort spons. Als je een emotie voelt terwijl je met anderen bent, vraag je zelf dan af: is dit mijn gevoel of die van een ander? Het kan beide zijn. Check dit. Als je merkt dat de emotie niet bij jou hoort en dat je de emotie van de ander overneemt, ga dan als het kan op een andere plek zitten of schep op een andere manier letterlijk wat afstand.

Lifecoach Angela Bitonti: omgaan met hoogsensitiviteit - Flashmagazine

Enkele tips

  • Verleg de focus naar je ademhaling. Hierdoor kom je meer tot jezelf. Adem zware emoties uit en adem kalmte in. Adem naar je onderbuik. Je kunt hiervoor een korte oefening doen. Zorg dat je voeten stevig contact maken met de grond. Als je goed gegrond bent, kun je veel meer aan.
  • Een handige vorm van bescherming die veel mensen gebruiken, is dat je visualiseert dat je als het ware een soort huisje om je heen hebt. Een schild dat alles tegenhoudt wat niet bij jou hoort.
  • Positieve affirmaties helpen ook “Ik voel me veilig en beschermd. Ik zorg goed voor mezelf. Ik mag aangeven wat ik nodig heb.”

Lifecoach Angela Bitonti: omgaan met hoogsensitiviteit - Flashmagazine

Als je eenmaal beseft dat je hooggevoelig bent en je leert hiermee om te gaan, dan kan dit een enorme rijke bron zijn voor jou en de wereld. Je hebt veel te geven.

Angela vertelt je ook hoe je jezelf leert accepteren.

Angela Bitonti