Heb je vaak vermoeide ogen door lang naar je scherm te kijken? Doe dan aan oogyoga! Klinkt misschien een beetje raar, maar het is de beste remedie tegen vermoeide ogen. Een paar ontspanningsoefeningen voor je ogen per dag, helpt je zicht te verbeteren. Probeer het dus zeker eens een keertje!

Knipper alsof je leven ervan afhangt

Knipper voor één minuut lang met je ogen. Probeer dit zo snel mogelijk te doen. Het maakt niet uit of je met je ogen tezamen knippert of je het om de beurt met je linker- en rechteroog doet. Zolang je maar snel knippert. Geef je ogen een beetje rust als je klaar bent door ze één minuut te sluiten.

Oogyoga: ontspanningsoefeningen voor je ogen

Kijk overal en nergens

Ga rustig op een stoel zitten. Elke oefening duurt drie tellen. Om je ogen te laten rusten, sluit je je ogen elke keer na een oefening. Kijk drie tellen naar omhoog en dan naar beneden. Sluit je ogen voor drie tellen. Kijk vervolgens links en dan rechts en hou elke kant drie tellen aan. Sluit je ogen. Kijk van linksboven diagonaal naar rechtsonder. Doe je ogen terug open en kijk van rechtsboven naar linksonder, dit weer gedurende drie tellen. Herhaal deze oefening drie keer en sluit je ogen een paar minuten voor ontspanning.

Oogyoga: ontspanningsoefeningen voor je ogen

Kijk héél ver

Zoek met je ogen een punt op dat heel ver ligt. Zo ver als het maar kan. Dit kan je bijvoorbeeld doen wanneer je in de auto zit. Zo kan je ontspannen naar de natuur kijken. Blijf hierbij 5 minuten staren in de verte om je ogen wat rust te geven.

Oogyoga: ontspanningsoefeningen voor je ogen

Rol met je ogen

Zoek met je ogen een punt op. Probeer een ver en groot punt op te zoeken. Maak langzaam met je ogen cirkels van boven, naar rechts, naar beneden, naar links en dan weer naar boven. Neem je tijd bij deze oefening, zodat je je ogen niet overbelast. Doe de oefening ook in de tegengestelde richting. Herhaal drie keer en laat je ogen voor een paar minuten rusten.

Oogyoga: ontspanningsoefeningen voor je ogen

Palmeren

Bij deze oefening maak je gebruik van je handpalmen. Wrijf in je handen om je handen warm te maken. Maak met elk hand een apart kommetje. Leg je linkerhand op je linkeroog en je rechterhand op je rechteroog. Probeer je oog niet aan te raken, maar maak het zo donker mogelijk. Kijk voor een paar minuten in het donker en voel de ontspanning in je ogen.

Oogyoga: ontspanningsoefeningen voor je ogen

Ben je naast oogyoga ook fan van yoga voor de rest van je lichaam? Dan vallen deze varianten zeker bij jou in de smaak!