Een nadeel van deze hete zomer? Slapeloze nachten door nachtzweten. Geen probleem, want met volgende tips beleef je enkel nog hete nachten van zomerse escapades waar je zelf voor instaat.

Eerst even dit: zweten MOET. Transpireren zorgt ervoor dat je lichaam afkoelt en voorkomt dat het oververhit raakt. Anders dan gewoon wat zweten, is nachtzweten wel degelijk hinderlijk. Laten we de oorzaken van menig okselvijvertjes eens van dichterbij bekijken…

Oorzaken en oplossingen nachtzweten - Flashmagazine

De oorzaken

1. Temperatuur

Als je last hebt van nachtelijk zweten, is een van de mogelijke oorzaken een te warme omgeving. Misschien is je beddengoed te warm, ventileer je de matras en beschermer te weinig of staat je verwarming te hoog. Gevolg: het zweet kan in bed moeilijk verdampen, waardoor de zweetklieren actief blijven.

2. Nachtkledij

Als je synthetische stoffen draagt om te slapen, ga je sneller zweten in je slaap.

Oorzaken en oplossingen nachtzweten - Flashmagazine

3. Lichamelijke inspanning

Tien kilometer lopen na het werk om je hoofd leeg te maken? Goed bezig, maar dat doe je best niet vlak voor het slapen. Als je actief bezig bent, warmt je lichaam op en koelt het niet meteen af. Het gevolg is dat je zwaar gaat zweten in bed.

4. Voedsel

Pas op met gekruid eten en alcohol. Deze kunnen nachtzweten veroorzaken. Alcohol verwijdt de bloedvaten, waardoor er warmte vrijkomt. Het resultaat? Overmatig zweten. In voedsel is vooral de stof capsaicin een boosdoener. Die vind je onder andere terug in chilipeper.

Oorzaken en oplossingen nachtzweten - Flashmagazine

5. Medicijnen

’s Nachts transpireren is ook een veel voorkomende bijwerking van bepaalde medicijnen. Het dient geen betoog: lees toch maar eens aandachtig die bijsluiter!

6. Angst en stress

Angst- en stressgevoelens hebben ook een invloed op de zweetklieren. Er wordt namelijk adrenaline aangemaakt die de hartslag en de bloeddruk doet stijgen. Er komt energie vrij waardoor je het warmer krijgt, en dus sneller zweet.

Oorzaken en oplossingen nachtzweten - Flashmagazine

7. Hormonen

Vrouwen in de overgang naar de menopauze hebben vaak te kampen met nachtzweten. Ze hebben behoorlijk veel last van opvliegers of vapeurs. Dan krijgen ze het plots heel erg warm, hun hoofd wordt rood en de zweetdruppeltjes stromen werkelijk langs hun lichaam.

8. Onderliggende ziekte

Zweten in bed kan ook een symptoom zijn van een onderliggende ziekte zoals slaapapneu, diabetes, tuberculose, HIV-virus, hypofyse aandoeningen, ziekte van Hodgkin of een aandoening aan de bijnieren.

Oorzaken en oplossingen nachtzweten - Flashmagazine

Nu we weten waar de meeste oorzaken liggen, kunnen we ook gerichte oplossingen bedenken.

Oplossingen voor nachtzweten

1. Geef je lichaam rust

Zorg dat je lichaam na een inspanning genoeg afkoelt. Het heeft gemiddeld vier uur nodig om af te koelen voor een gezonde nachtrust zonder overmatig zweten.

2. Bedek je bewust

Trek verse, katoenen nachtkleding aan, en kies katoenen bedlinnen. Synthetische lakens en kussenslopen zijn allesbehalve luchtdoorlatend. In de winter houden ze de warmte vast, maar in de zomer kan je er haast niet in ademen. Daardoor ga je opvallend sneller zweten. Katoenen, linnen en zijden bedtextiel zijn een goed alternatief. Het zijn lichte en ademende stoffen die heerlijk fris aanvoelen in de zomer.

Oorzaken en oplossingen nachtzweten - Flashmagazine

3. Maak je bed summerproof

Wil je een klamme matras voorkomen, dan kan een temperatuurregulerende beschermer een oplossing bieden. Dankzij de vochtregulerende werking absorbeert die je transpiratievocht en voert dat meteen weer af. Dankzij de uitstekende ventilatie ga je minder transpireren en krijg je niet vlug te warm of te koud.

4. Check de temperatuur

Zorg voor een aangename temperatuur. Als het in je slaapkamer te warm of te koud is, kan dat je nachtrust grondig verstoren. Je slaapt moeilijker in, slaapt onrustiger en wordt sneller wakker. Of je het graag warm of iets frisser hebt, hangt natuurlijk af van je persoonlijke voorkeur. Maar over het algemeen slaap je best in een kamer waar het tussen de 16 en 22°C is.

Oorzaken en oplossingen nachtzweten - Flashmagazine

5. Hou de klok in de gaten

Vermijd alcohol en gekruide voeding ’s avonds. Eet ook niet te laat en vermijd zware maaltijden vanaf twee uur voor het slapengaan. Hoewel je van vetten en suikers wel slaperig wordt, verstoren ze je nachtrust. Dat komt doordat je lichaam veel energie nodig heeft om ze te verteren. Heb je ’s avonds honger? Kies dan voor een gezonde, lichte snack.

6. Zoek heil in water

Loopt het zweet toch nog langs je lichaam? Drink dan een beetje koud water, spoel je af met lauwwarm water en leg een schone badhanddoek over je laken. Zo kan je verder slapen zonder je bed te verversen en je partner te storen.

Oorzaken en oplossingen nachtzweten - Flashmagazine

Bron: sleeplife.be