Ze staan ons allemaal te wachten, de één al wat sneller dan de andere: ouderdomskwalen. Eraan ontkomen wordt moeilijk, maar we willen ze allemaal zo lang mogelijk afwimpelen. Wij lijsten alvast enkele vaak voorkomende kwaaltjes op én geven tips om ze zolang mogelijk te slim af te zijn. 

# je huid 

Ouderdom zie je vaak als eerste in het gezicht: rimpels, kraaienpootjes, hangende oogleden, een onderkin of slappe wangen, … kortom, de elasticiteit van de huid vermindert . Om maar te zwijgen over ouderdomsvlekken en wratjes die er vroeger nooit zaten. 

TIPS 

  • Gebruik een goede dag- of antirimpelcrème met zonnebescherming.  Zo voorkom je nieuwe pigmentvlekken.
  • Rook niet en eet gezond. 
  • Kies voor milde en kwalitatieve verzorgingsproducten zodat je huid niet uitdroogt. 
  • Vergeet ook je handen niet, want die verraden écht je leeftijd! 

# je botten en spieren 

Zowel je spieren als je botten worden zwakker naarmate je ouder wordt. Vooral bij vrouwen komt ook osteoporose voor, waardoor hun beenderen broos en breekbaar worden. Ook je spieren nemen af in kracht en elasticiteit vanaf je veertigste.

TIPS

  • Ga voor gezonde en verse voeding.  
  • Voldoende calcium en vitamine D zijn enorm belangrijk. 
  • Bewegen, bewegen, bewegen want… rust roest. 

# je geheugen 

Een typisch ouderdomskwaaltje is ook het geheugen dat minder goed werkt. Daardoor worden mensen op leeftijd vaak vergeetachtig en komen ze niet meer zo snel uit hun woorden. Vooral het onthouden van nieuwe dingen wordt moeilijker naarmate je ouder wordt. 

TIPS

  • Train your brain! Een old-school kruiswoordraadsel, (woord)puzzel of spelletje Scrabble zijn ideaal. 
  • Ga op zoek naar brain apps. Ook die kunnen je hersenen op een leuke manier trainen. 
  • Iets nieuws leren houdt je brein wakker. Een taal, een spel, een nieuwe hobby… alles kan!
DELEN