Maak plaats in je hoofd

Met een hoofd vol gedachten gaan slapen en maar niet kunnen stoppen met nadenken: dat is piekeren. Uit onderzoek blijkt echter dat piekeren zelden tot oplossingen leidt en zelfs angst en depressie in de hand werkt! Piekeren is aangeleerd gedrag en wat aangeleerd is, kan je afleren. Dat is alvast het uitgangspunt van Elke Vrijens, psychologe van Huis Midori in Hasselt. Ze geeft ons 6 basistips tegen piekeren.

 

Accepteer dat je piekert

Misschien besef je dat je een piekeraar bent en vind je ook hiervoor geen oplossingen tijdens het piekeren. Je bent dus aan het piekeren over het piekeren. Alleen helpt je dat geen stap verder. Jezelf verbieden dat je piekert, werkt averechts. Accepteer gewoon dat je piekert, ga er niet tegen vechten!

 

Zet je piekergedachten op papier

Het is mogelijk dat het steeds dezelfde zaken zijn waar je over piekert, terwijl je je daar niet bewust van bent. Zet je gedachten eens op een rijtje, zet ze op papier. Dat geeft je misschien inzicht en een overzicht van je ‘zorgen’.

 

Maak een onderscheid tussen oplosbare en niet-oplosbare problemen

Stel jezelf de vraag of je problemen op te lossen zijn. Los de oplosbare piekergedachten op, laat de niet-oplosbare piekergedachten los. Er zijn nu eenmaal veel situaties waar we geen controle over hebben en waarover nadenken geen zin heeft.

 

Reserveer een piekermoment

Je mag jezelf zelfs verplichten om te piekeren, maar houd het enkel beperkt tot een specifiek moment en een specifieke plek. Zo kan je het piekeren conditioneren. Komt er plots een piekergedachte op een ander moment? Zeg tegen jezelf dat je het uitgebreid kan aanpakken tijdens je 20-minuten piekeren. Bang dat je het eventueel vergeet? Neem dan pen en papier en bewaar het tot later.

 

Focus op de goede dingen

Het piekeren is vaak deel van een vicieuze cirkel waarin we onze hersenen trainen onze aandacht te focussen op problemen voorkomen. Maar zo ga je ook problemen en negativiteit zien, zelfs daar waar ze er niet zijn. Probeer te geloven in een goede afloop en denk eens aan de dingen die wel goed gaan/zijn.

 

Kom uit je hoofd

Ga iets praktisch doen, zoals sporten. Verschillende gelukshormonen, waaronder endorfine en serotonine, worden tijdens het sporten aangemaakt. Dit draagt bij aan een mentaal en fysiek welzijn. Daarnaast kunnen we niet piekeren terwijl het werkgeheugen aan de slag wordt gezet. Bepaalde sporten kunnen dus prima functioneren als afleiding.

 

Elke Vrijens is psychologe in Huis Midori, de groepspraktijk van slaapcoach Annelies Smolders. Je kan er onder meer terecht voor slaapproblemen en de bijhorende beperkingen in het dagelijks leven.

 

 

Tekst: Ineke Van Dyck

 

 

DELEN