Gemiddeld moet je zo’n 8 uur per nacht slapen. Maar kan jij moeilijk de slaap vatten? Dan zijn er enkele trucjes die hierbij kunnen helpen.

Probeer de 4-7-8 techniek

Plaats het puntje van je tong net achter je bovenste voortanden en hou het hier voor de rest van de oefening. Adem uit door je mond. Sluit je mond en adem in door je neus gedurende 4 seconden. Hou daarna je adem in voor 7 seconden. Adem weer uit door je mond gedurende 8 seconden. Dat is één herhaling. Herneem dit nog 3 keer, als dat lukt tenminste!

Blijf niet liggen

Lig je steeds te woelen en geraak je na 15 minuten nog steeds niet in slaap? Sta dan weer even op. Ontspan door iets anders te doen, maar vermijd blauw licht van schermen zoals je televisie en smartphone.

Tips om sneller te slapen - flashmagazine.be

Stop met piekeren

Als je gaat slapen, is het belangrijk om je hoofd leeg te maken. Spoken er nog 1001 dingen door je hoofd? Schrijf ze dan allemaal even op een lijstje en ga met een gerust hart slapen. Zo ben je zeker dat je niks zal vergeten de dag erna.

Tips om sneller te slapen - flashmagazine.be

Maak het niet te warm en niet te koud

De juiste temperatuur op de slaapkamer heeft veel invloed op een goede nachtrust. Bij een te koude temperatuur verhoogt namelijk ons metabolisme en bij een te warme temperatuur gaan we zweten. De ideale slaaptemperatuur ligt ergens tussen 15°C en 19°C.

man in bed

Doe iets extra

Kies voor je favoriete pyjama, zorg voor een frisgewassen kussensloop of spray bijvoorbeeld wat lavendelolie op je kussen. Alle beetjes helpen!

Tips om sneller te slapen - flashmagazine.be

DELEN