Tijdens de overgang verandert er veel aan je lichaam, en dus ook aan je haar. Dat kan namelijk in hoeveelheid, maar ook in textuur veranderen. Je kan dikker en taai haar krijgen of dunner en droger haar. Misschien heb je zelfs wel last van haaruitval…. Kamp je dus met haarproblemen tijdens de menopauze? Lees dan deze tips om je overgangshaar te versterken!

Boosdoener

Je hormoonspiegel wijzigt tijdens de menopauze, en dat is de grootste oorzaak van haarproblemen. Je lichaam maakt dan minder oestrogeen aan, wat het hormoon is dat je haar voedt en glans geeft. Doordat dit minder aanwezig is, kunnen de haarwortels opdrogen. Hierdoor wordt je haar droger en brozer en kan het zelfs uitvallen. Dit kan geleidelijk gebeuren of juist plotseling. Haarproblemen kan je dus niet helemaal voorkomen, maar er zijn wel een aantal tips die je helpen om sterkere lokken te krijgen!

Haarproblemen tijdens de menopauze? Zo verzorg je je haar!

1. Verander je eetgewoontes

Je lichaam heeft meer vitaminen en mineralen nodig tijdens de menopauze, om alle veranderingen op te vangen. Probeer je eetgewoontes dan ook aan te passen en het tekort tegen te gaan. Om gezonder haar te krijgen, moet je vitamine A innemen. Dit regelt de oestrogeen in de overgang en maakt je haar terug gezond. Vitamine B en ijzer staan in voor de kwaliteit en schoonheid. Een vitaminetekort kan wel bij iedereen verschillen. Ga dus eerst naar je huisarts en laat bloed nemen. Zo kan je zien welke vitaminen jij tekort komt!

Haarproblemen tijdens de menopauze? Zo verzorg je je haar!

2. Wees lief voor je haar

Het type haarshampoo dat je gebruikt, kan ook al een grote invloed hebben. Als je dof haar hebt, kies je best voor een voedende shampoo. Wel eentje zonder parfum en parabenen! Daarnaast is het slecht om je zilveren lokken te kleuren. Het vergroot namelijk de kans op haaruitval. Probeer ook warmte te vermijden en beperk het gebruik van een haardroger, stijltang of krultang. Jezelf een hoofdmassage geven na elke wasbeurt, kan de bloedtoevoer in je hoofd trouwens stimuleren. Hierdoor groeit je haar beter en sneller!

Haarproblemen tijdens de menopauze? Zo verzorg je je haar!

3. Ontspan je

Het is makkelijker gezegd dan gedaan, maar stress kan je haar wel degelijk beschadigen. Zelfs als je niet in de overgangsfase zit, kan het een negatief effect hebben op je haren. Daarom is het belangrijk om te ontspannen en af en toe leuke dingen te doen. Of ga sporten. Beweging is namelijk een goede manier om met je stress om te gaan, en het stimuleert ook de bloedtoevoer naar je hoofd en haar. Twee vliegen in één klap!

Haarproblemen tijdens de menopauze? Zo verzorg je je haar!

Heb jij geen last van haarproblemen tijdens de menopauze, maar krijg je wel eens te maken met haarpijn? Ook daar hebben wij de oplossing voor!