Als je pas ouder bent, wéét je dat slapeloze nachten erbij horen. Toch laat je het best niet te lang aanslepen. Immers, als je ritme ernstig verstoord is, kan je nachtrust tot 6 jaar onder vuur blijven liggen. En dat hou je niet vol. Prikkelbaarheid, concentratieverlies… zelfs ernstige gezondheidsproblemen kunnen het gevolg zijn van slaap die structureel uitblijft. En dan hebben we het nog niet over relationele problemen die soms de kop opsteken. Hoog tijd je wegwijs te maken doorheen een wirwar van tips. Want toegegeven, iedereen staat altijd netjes klaar met raad, maar niemand zit er op te wachten. We spreiden voor jou alvast een bedje van échte tips om je nachtrust weer normaal te krijgen. 

Tijdelijk

Dat moet je je altijd voor ogen blijven houden. Ooit betert het en kan je je volwaardige slaap hervatten. Het lijkt soms uitzichtloos, maar dat is het dus niet.

Aanslepen of aanslapen? Deze tips geven je nachtrust terug! - Flashmagazine

Hulp

Durf om hulp vragen. Een nachtje bij oma? De buurvrouw? Tantelief? De drang alles netjes zelf op te lossen, werkt contraproductief. Met als gevolg dat je steeds dieper in je benarde situatie geraakt. En net dat is pas echt slecht voor je kinderen, partner, omgeving… Op die momenten is het heel belangrijk dat je jezelf optimale rust gunt. Dus een uitje met de vrienden mag, maar wél op tijd naar bed. De hele actie staat of valt door bijslapen en boven water komen. Rusten geblazen!

Aanslepen of aanslapen? Deze tips geven je nachtrust terug! - Flashmagazine

Het ritme van de kinderen

Slaap mee met de kinderen, als je in de mogelijkheid bent. Ook voor papa’s. Dus: niet de tuin induiken, en de was en de plas laat je voor wat hij is. Punt uit.

Aanslepen of aanslapen? Deze tips geven je nachtrust terug! - Flashmagazine

Rust is ook slaap

Ook al vat je de slaap niet meteen, probeer dan tenminste wat te rusten in de zetel of zo. Want natuurlijk val je niet op commando in slaap. ‘Ik moet slapen, ik moet slapen…’ werkt dus nooit.

Aanslepen of aanslapen? Deze tips geven je nachtrust terug! - Flashmagazine

Blijven ademen

Als je ’s nachts piekert, en dat de boosdoener is voor je slaaptekort, probeer dan eens te focussen op je ademhaling. Het is een soort schaapjes tellen. Zachte muziek kan ook geen kwaad, maar dat werkt niet voor iedereen. 

Aanslepen of aanslapen? Deze tips geven je nachtrust terug! - Flashmagazine

Beweging

Bewegen is altijd goed. Sport is een natuurlijk middel om je geest voldoende rust te geven. Letterlijk je hoofd leegmaken, heet dat dan. Yoga is ook een aanrader. 

Slaaptips - Flashmagazine

Koffie of thee?

Dat laatste dus. Blijf weg van alle oppeppende drankjes, zoals cola, koffie… maar ook veel theesoorten bevatten theïne, en dat is ook een wakkerhouder. Drink daarom een kalmerende thee, zoals kamille. 

Slaaptips - Flashmagazine

Tv

Vroeg naar bed gaan, is de boodschap. Ook al ben je totaal niet moe. Tv kijken maakt je ogenschijnlijk moe, maar het is net omgekeerd. Het blauwe LED-licht dat tv’s uitstralen, is nefast voor je slaap en zet je ritme op dagmodus. Oppassen dus. Boekje lezen, sudoku maken, kan en mag allemaal. En je wordt er lekker moe van!

Slaaptips - Flashmagazine

Als je nachtrust hersteld is, lukt het misschien toch nog af en toe niet om de slaap te vatten. Wij geven alvast wat tips!