Onze smartphone is haast vergroeid met onze hand. We checken 24/7 of we niets missen. We hebben allemaal een beetje last van FOMO (Fear Of Missing Out). Daardoor gaat het échte ‘organische’ leven aan onze neus voorbij. Leuk, zo’n ding, maar af en toe zet je hem best even uit om uit de lucht te gaan. Ga voor een ditox!

Maar hoe begin je aan deze, zeg maar gerust, afkicksessie? Cold turkey in 5 tips:

1. Kennis is macht

Mensen realiseren zich vaak niet hoeveel tijd ze dagelijks met hun telefoon bezig zijn. Meestal is het maar een paar minuten per keer, maar over de hele dag genomen kan dat behoorlijk oplopen. Onze eerste tip is daarom om een app te gebruiken die je smartphonegebruik in kaart brengt om je bewust te worden van je telefoongebruik. Zo krijg je inzicht in wanneer, waar en hoelang je je telefoon elke dag gebruikt.

Ditox: afkicken van je smartphone - Flashmagazine

2. Gebruik je smartphonetijd om iets anders te doen

Mensen zitten elke dag zo’n anderhalf uur met hun smartphone in de hand. Dat is 23 hele dagen per jaar! Bedenk je eens wat je met al die waardevolle tijd zou kunnen doen. Neem bijvoorbeeld uitgebreid de tijd om dat ene gerecht te maken dat je al een tijdje wilt maken, ga sporten of spreek af met een vriend(in).

Ditox: afkicken van je smartphone - Flashmagazine

3. Draag een horloge en koop een wekker

Met een horloge en een wekker kom je minder snel in de verleiding om uitgebreid je telefoon te checken. En je hebt meteen een excuus om een nieuw hip accessoire te kopen. Door een horloge te dragen voorkom je dat je de meldingen op je telefoon ziet als je alleen maar even wilt kijken hoe laat het is. De 3 seconden die je eigenlijk nodig had om gewoon even te kijken hoe laat het is, kunnen makkelijk een kwartier worden waarin je je hele Facebook-tijdlijn door scrolt. En door een wekker te kopen voor op je slaapkamer, voorkom je dat je ‘s ochtends en ‘s avonds in bed lang op je telefoon ligt te kijken.

Ditox: afkicken van je smartphone - Flashmagazine

4. Creëer een telefoonvrije zone

Creëer thuis of op je werk een telefoonvrije plaats. Een ‘no-fly zone’, als het ware. Laat je telefoon bijvoorbeeld op je bureau liggen als je gaat lunchen. Door een halfuur lang even helemaal offline te zijn, kun je rustig eten en wat tijd doorbrengen met de mensen om je heen, zodat je daarna weer vol energie aan de slag kunt.

Ditox: afkicken van je smartphone - Flashmagazine

5. Leg allemaal je telefoon weg

Je ziet het steeds vaker: mensen die, zogenaamd gezellig, bij elkaar zitten maar allemaal individueel naar hun telefoon zitten te staren. Als iemand in jouw gezelschap op zijn telefoon bezig is, ben je automatisch geneigd om ook je telefoon erbij te pakken. Leg daarom in gezelschap bewust je telefoon even weg en vraag de ander om dat ook te doen. Geef elkaar je onverdeelde aandacht.

Afkicken van je smartphone - Flashmagazine

Zo’n ditox hou je beter voor het dagelijkse leven, want op reis zijn er enkele apps die heel handig kunnen zijn!