Het schooljaar komt er weer aan! De start gaat vaak gepaard met opstartende hobby’s, huiswerksessies, lunchboxes preppen… In die extra drukte mag je natuurlijk jezelf niet vergeten. Een bullet journal zou wel eens jouw ideale manier kunnen zijn om kalmte te bewaren en om evenwicht en structuur te vinden. 

Meer rust in je hoofd en in je leven

1 – Je krijgt meer grip op je leven 

Een  bullet journal – kortweg bujo – is een leeg schriftje, waarin je naast je taken en afspraken ook je ideeën, dagboek, voornemens, inzichten, inspiratie… bundelt. Kortweg: je kan je hele leven kwijt in dit boekje. Je pakt het zo creatief aan als jij zélf wilt.  

Het systeem is bedacht door de Amerikaan Ryder Carroll. Hij verzon een offline methode om zich beter te concentreren en productiever te zijn: een systeem om druk-drukker-drukst om te zetten in meer grip op het leven. Een mindfulness-oefening, vermomd als een productiviteitssysteem, zo noemt hij het. 

2 – Je bent rustiger 

‘Waar heb ik dat idee nu weer opgeschreven?’ ‘Het is 3 u ’s nachts en je schiet wakker.’ Als jij iemand bent met dagelijkse to do-lijstjes en rondslingerende post-its met ideeën en dingen in je hoofd die je niet mag vergeten, is de bullet journal zeker iets voor jou. Weten dat alles op één plaats staat, biedt ongelooflijk veel rust. 

We zijn als mens vaak trots op ons goede geheugen. Alleen is ons hoofd niet gemaakt om tonnen info op te slaan. Om in je mentale harde schijf voldoende ruimte te houden voor wat er écht toe doet, is het nuttig om in een journal te schrijven. Zo heeft je hoofd minder stof te verteren.

3 – Je zorgt beter voor jezelf 

Je bujo zou wel eens je beste vriend kunnen worden. Het systeem kan je heel wat opleveren: meer rust, tijd, veerkracht, balans, tevredenheid, inzicht in jezelf… én meer zelfzorg. In plaats van elke dag een ellenlange to do-lijst te hebben, die je vermoeit, kun je dankzij het systeem leren om niet te óverplannen. 

Je leert ook meer in het hier en nu leven. De methode zegt je om niet té véél en té vér vóóruit te plannen. Je kan ook allerlei trackers opnemen: Beweeg je voldoende? Hoe zit het met fruit, water? Neem je voldoende rust? Door je gewoontes geregeld kort te overschouwen, krijg je steeds een vriendelijke reminder zwart-wit op papier om goed voor jezelf te zorgen.

Tekst: Evelien Heeren – Atelier E | Foto’s: Leen Van de Sande | Spot Workshops 

DELEN