Door je activiteiten en to do’s in kaart te brengen creëer je een beter overzicht én meer rust in je hoofd. Ben je altijd druk in de weer en zou de dag voor jou best 27 uur tellen in plaats van 24? Voelt je hoofd aan alsof je constant onder tijdsdruk staat? Dan kan het helpen om eens anders naar je tijd te kijken. En in plaats van het zo vol mogelijk te stouwen is het verstandiger om slimmer te werken. 

“Druk, druk, druk”

Het is zowat de samenvatting van de maatschappij waarin we leven. Vraag je iemand hoe het gaat, dan is de kans groot dat je dit als antwoord krijgt. We streven met z’n allen naar een productief, gevuld leven, waarin liefst nog alles mooi in balans is. Nochtans lag het aantal burn-outs nooit hoger.

De lijst met ‘snelle’ tips voor een beter tijdsmanagement is eindeloos. We weten intussen allemaal wel dat je je mailbox best niet zo vaak opent en dat je door een half uurtje eerder op te staan wéér wat tijd wint. Maar wanneer is genoeg ook echt genoeg? 

In kaart brengen

Om te beginnen is het interessant om je wekelijkse activiteiten en to do’s in kaart te brengen, bijvoorbeeld met een degelijke agenda of planner die voor een overzicht in één oogopslag zorgt. Kies voor een exemplaar dat ruimte biedt aan zowel privé- als professionele afspraken en to do’s. Niets is zo vervelend als de hele tijd meerdere agenda’s te moeten checken. Wie van structuur houdt kan alle activiteiten van dezelfde soort met dezelfde kleur aanduiden (werk, huishouden, ontspanning, …), zo maak je het overzicht nog duidelijker. 

 

Succesplanner

Ruimte in je hoofd

Alles op één plaats noteren kan even tijd vragen, maar het is zeker minder vermoeiend en intensief dan constant honderd-en-één dingen te moeten onthouden: Een tandartsafspraak, de kinderen die deze week hun zwempak mee moeten in plaats van hun turnkleding, berichtjes waarop je nog moet antwoorden, een belangrijke meeting op het werk, enz. Door alles neer te schrijven maak je meteen je hoofd lichter, ga je de afspraken plots ook gewoon beter onthouden (Doordat je ze hebt neergeschreven gebeurt er iets in je hersenen) en… blijkt soms ook dat het vooral ‘druk in je hoofd’ was, en minder in je agenda. 

Prioriteiten

Blijkt het in jouw geval wél om een overvolle agenda te gaan die je graag wilt uitdunnen, dan is het een kwestie van prioriteiten stellen. Bepaal voor elke dag wat de belangrijkste dingen zijn die je gedaan wilt hebben en begin je dag ook echt met deze taken. Alles wat je erna nog gedaan krijgt is een plus. Durf nee te zeggen, en als de werkdruk te hoog ligt door een teveel aan opgelegde taken ben je het jezelf schuldig om hierover te praten met je baas.

Wees je bewust van het moment

Als je eet, dan eet je. Als je met de kinderen speelt, dan speel je met de kinderen. En als je aan een belangrijk dossier werkt, dan ben je daarmee bezig. Door bewust met iets bezig te zijn creëer je extra rustmomenten tijdens de dag. En multitasken? Dat bestaat niet! Daarover zijn veel wetenschappers het intussen eens. 

Let it be

Deze is vooral bedoeld voor de perfectionisten onder ons. De go-getters, die zichzelf als een dictator bevelen en taken opleggen. Die niet kunnen gaan slapen als hun keuken er niet smetteloos bij ligt, hun mailbox er even maagdelijk wit uitziet als een veld bedolven onder een sneeuwtapijt en hun takenlijst netjes afgerond is tot en met het laatste puntje. Neem op tijd je rust, het werk gaat niet lopen. Het is soms gewoon goed zoals het is. 

Stephanie Hauben geeft samen met haar man Niki Thomassen de SuccesPlanner uit, de combinatie van een agenda en een tool voor een bewuster leven, groei en een betere balans. Deze maand licht ze als guest editor wekelijks haar visie op enkele belangrijke topics uit het leven en rond tijdsbesteding toe. 

 

DELEN