Zit je op een stoel? Misschien zou je dan toch maar beter gaan staan terwijl je dit leest. Wellicht leef je dan iets langer. Want wist je dat te veel zitten de tweede meest voorkomende doodsoorzaak is, en dat na roken? Door de vergrijzing neemt het probleem alleen nog maar toe. Zit niet stil totdat je helemaal stofstijf bent.

Mogelijk zie je niet zo dadelijk de noodzaak om nog meer te bewegen. Je sport immers ongeveer twee keer per week. Maar helaas… Ga eens na hoeveel uren per dag je daadwerkelijk zit. In de auto, op kantoor, thuis achter de computer, voor TV, op restaurant… Al dat zitten doet ons lijf helemaal geen goed.

Oh owh een grote kans op ….

  • Hart- en vaatziekten
  • suikerziekte
  • botontkalking
  • sommige kankersoorten
  • depressie

Het zijn maar enkele voorbeelden waar iemand die veel zit meer kans op maakt om er mee geconfronteerd te worden. Sport kan natuurlijk geen kwaad – dat half uurtje training per dag blijft zelfs een echte must –  maar het biedt hier slechts een gedeeltelijk antwoord op. Eén moment per dag bewegen, en je daarna weer neerplanten is echt niet voldoende.

Een studie bewees het!

studie / onderzoekHeb je een studie nodig om het voorgaande te staven? Wel, een Nederlandse prof liet 18 van zijn studenten vier dagen lang stilzitten. Hij bond ze nog net niet vast, maar ze mochten alleen hoognodige bewegingen uitvoeren. Naar het toilet en de douche lopen was nog amper toegestaan.

In een tweede testperiode, enkele weken later, deden ze bijna hetzelfde. Ze mochten nu wel dagelijks een uurtje fietsen. In de laatste testfase gingen ze zo’n vijf uur per dag rustig wandelen. Het stilzitten werd met andere woorden terug gebracht van 23 uur naar 19 uur per dag.

Op het einde van iedere testperiode werd het aantal schadelijke vetten die bijdragen aan aderverkalking gemeten. De conclusie was duidelijk; het spreiden van energieverbruik over meer tijd heeft een gunstiger effect dan het verrichten van een intensieve training of arbeid. Het komt er dus niet op aan om meer calorieën te verbranden, wel om dat gedoseerd te doen.

Een zittend beroep is gevaarlijk!

vermoeid zitten

Iemand met een zittend beroep redt het dus niet door bij thuiskomst snel de looppantoffels aan te trekken. Meer zelfs: tot acht uur per dag veroordeeld worden tot de bureaustoel, kan gerust beschouwd worden als een arbeidsrisico. Een man of vrouw die 11 uur of langer per dag zit, maakt al na drie jaar beduidend meer kans om vroeger te sterven. Het risico ligt ongeveer 40 procent hoger dan bij iemand die slechts 4 uur aan een stoel vast genageld zit. Voornamelijk omdat de stofwisseling verstoord wordt. Wie veel staat of wandelt, beweegt de benen. Dat helpt tegen suiker en vet in het bloed. Maar wanneer we ons rustig in een zetel nestelen, vallen de spieren in een soort sluimerstand, in een diepe ontspanning. Het metabolisme zal zo goed als stilvallen. Bijna alsof we slapen. Alleen is ons lichaam daarop wel ingesteld. Eigenlijk kan je dus beter een dutje doen in je zetel.

Tips voor een langer leven 😉

We zijn ons leven nog niet beu. Daarom is het belangrijk om van tijd tot tijd je benen te strekken. Zo onderbreek je het negatieve proces dat je lichaam onderuit haalt. De kunst bestaat eruit om lange zitperiodes zoveel mogelijk te onderbreken. En daarvoor geven wij jou enkele tips:

via GIPHY

  1. Iets uitleggen aan een whiteboard? Dat kan jij toch perfect doen!
  2. Heeft er iemand dorst? Wees eens vrijwilliger om een drankje te gaan halen.
  3. Pleeg telefoontjes zoveel mogelijk rechtstaand.
  4. Verkies de trap boven de lift.
  5. Reclame tijdens je favoriete programma? Sta even op om wat drinken te halen of om bijvoorbeeld de vaatwasser op te zetten.

Klaar om wat meer te bewegen? Maak dan dit weekend misschien eens een leuke wandeling. Wij helpen je graag op weg met enkele prachtige wandelroutes!