Het kwik dat naar de honderd graden klimt: daar gaat zelfs de meest fervente sneeuwman voor op de vlucht. Maar u kunt er beter uw toevlucht tot nemen. In deze tijd van het jaar zorgen de hoge temperaturen in de sauna ervoor dat alle huidporiën zich openen en dat de zweetklieren in actie treden. Het lichaam wordt als het ware van binnenuit gereinigd. Heel diep. Wie dit regelmatig doet is beter bestand tegen Koning Winter.

Sauna: dat is gezond en ontspannend!

Bij goed gebruik is een saunabad ontspannend en gezond. Maar dan moeten er wel een aantal spelregels in acht genomen worden. Het is namelijk niet alleen een kwestie van gaan liggen en wachten tot de zweetdruppeltjes over het lichaam parelen. Pas als je verstandig te werk gaat, komen de effecten echt tot hun recht.

Bereid je saunabezoek voor

via GIPHY

Een goede voorbereiding is gewenst. Zorg dat je ontspannen en zonder onderbreking van het saunabad kunt genieten. Een bezoek aan het toilet voorkomt dat je halverwege de warme ruimte moet verlaten om te beantwoorden aan de roep van de natuur. Neem ook een warme douche, zodat je compleet schoon bent en alvast wat op temperatuur komt. Droog je na de douche helemaal af. Een droge huid gaat in de saunacabine namelijk sneller transpireren. Ook een warm voetbad hoort bij een goede voorbereiding. Daardoor wordt je lichaam voorverwarmd. Zorg er ten slotte voor dat je alle sierraden afdoet en dat warme, schone badlakens en badjassen binnen handbereik liggen.

 

In de sauna zelf

via GIPHY

Voor een optimaal resultaat stap je naakt in de sauna. Een handdoek (niet te vast) is het absolute maximum. De temperatuur in de sauna moet tussen de 50 (onderin) en 100 (bovenin) graden Celsius liggen. Dat klinkt wellicht onaangenaam heet. Maar omdat vochtdeeltjes in de lucht verdampen, voelt deze temperatuur weldadig warm aan. Probeer als het even kan te gaan liggen, zodat het lichaam gelijkmatig verwarmt. Een schone handdoek om op te zitten of te liggen, is geen overbodig accessoire. Hij voorkomt dat zweet in de banken trekt. Bovendien draagt de handdoek bij aan zit- en ligcomfort, want de banken kunnen behoorlijk warm worden. De saunagang duurt acht tot vijftien minuten. De laatste twee minuten ga je rechtop zitten, om het lichaam alvast wat af te koelen.

 

Kom op adem

via GIPHY

Een flinke teug frisse lucht, het liefst buiten, is aan te bevelen na de saunabeurt. Dit koelt de longen af. Vervolgens verfris je de huid met koud water. Dat kan met een slang, een koude douche of met een koud (dompel)bad. Enkele tellen zijn genoeg om de lichaamstemperatuur omlaag te brengen. Zo’n koude fase is wellicht even schrikken, maar de huid gaat er heerlijk van tintelen en je bloedsomloop wordt gestimuleerd. Na het afkoelen neem je opnieuw een warm voetbad.

Het lichaam heeft een gezonde inspanning geleverd en verdient daarna een kwartiertje rust.

Neem maar snel de telefoon bij de hand en reserveer jouw saunabezoekje!

via GIPHY

 

Wist je al waarom vrouwen het altijd koud hebben? Je leest het hier!