Sommigen kunnen geen klimmuur voorbij, of ze willen erover. Een knappe sport. Wetende dat de klimsport flink in de lift zit. Excuses voor het woordgebruik, want een lift zal je er niet aantreffen. Als je je nog eens wil inspannen en pijn wil voelen aan spieren waarvan je dacht dat je ze niet had, is klimmen een ideale opsteker. Ardennen, indoor muur, Dutch mountains, here we come!

Klimmen voor beginners - Flashmagazine

De basics

Met klimmen train je je hele lichaam. Souplesse, lenigheid en kracht gaan hier hand in hand. De sport wint niet voor niets aan populariteit. Het is een regelrechte hit geworden. Veel clubs verlaten ook al eens de plastic handvatjes aan een muur en zien een echte rotswand als dé uitdaging. Voor het zover is, volg je best genoeg les indoor, of althans bij een goede club die mooie klimmuren heeft staan. Dat kan ook outdoor. 

Klimmen doe je altijd onder strikt toezicht. Er is altijd iemand die je gidst en vertelt welke route je het best volgt, toch als je het topje van de muur wil halen. Een andere houdt dan weer het touw strak. Je bent immers goed bevestigd aan de muur en aan je klimharnas zodat je bij een mogelijke val netjes aan je touw bengelt. Veiligheid staat altijd voorop.

Klimmen voor beginners - Flashmagazine

Hoe train je het best? Hierop moet je letten:

1. Maak veel meters. 

Je bent snel geneigd je vaste routes te volgen. Op zich goed, omdat je in die moeilijke routes gedwongen wordt je techniek te optimaliseren, waar je dan weer veel van leert. Nadeel daarvan is echter dat je snel moe wordt met als gevolg dat je minder klimt. Het is beter om verschillende routes te volgen. Desnoods met vallen en opstaan.

2. Dwing jezelf 

Doe veel verschillende routes. Zelfs als je nog niet zo lang klimt, merk je al snel dat je bepaalde sterke en zwakke punten hebt. Je merkt dat die overhangen niets voor jou zijn. Of die liggende platen met kleine treetjes. Die “lastige” routes ga je vervolgens vermijden. Bewust of onbewust. Vergeet waarderingen, gewoon blijven klimmen is het belangrijkste. 

Klimmen voor beginners - Flashmagazine

3. Kijk goed naar andere klimmers 

Observeer andere klimmers. Probeer te ontdekken waarom sommige dingen zo moeiteloos lijken voor anderen. Let op de bewegingsuitvoeringen. Kijk goed waarom een bepaald soort beweging beter werkt dan een andere. Klimmen doe je met je armen, benen, maar vooral je hoofd. 

4. Regelmaat

Hoe belangrijk afwisseling ook is, in die eerste fase is geleidelijk wennen aan de belasting van klimmen essentieel. Je kunt beter iedere week 1 keer klimmen dan 3 weken niet en dan in 1 week 3 keer. Je moet jezelf uithouding, kracht en souplesse aanmeten. Dat gaat niet op 1-2-3. Dat kost nu eenmaal tijd. Forceren heeft geen zin.

Klimsport voor beginners - Flashmagazine

5. Rust

Het is best motiverend als je de snelheid waarmee je klimt, steeds hoger begint te liggen. Toch is het in het begin belangrijk dat je voldoende rust, waardoor je je herstelvermogen optimaliseert. Dit komt goed van pas eens je naar een gevorderd niveau gaat. Desnoods klim je eens een weekje niet. Je lichaam rust gunnen, is primordiaal bij dit soort intensieve sporten. 

Dit is maar het topje van de ijsberg. Wil je meer weten? Klop eens aan bij een klimclub of oriënteer je via een goed boekje of tutorial. Een specialist in jouw regio helpt je graag hogerop.

Hou je liever van watersport? Dan is kitesurfen misschien meer iets voor jou?