Krijg je al eens te maken met blessures en vervelende kwaaltjes na je rondje joggen? Vaak zijn dat foutjes die je kan vermijden tijdens het lopen zelf. Want moet je nu net met gebalde vuisten lopen of niet? Telkens dezelfde route aanhouden of variëren? Met deze tips maak je geen loopfouten meer!

Vuisten

Veel mensen hebben geleerd dat je best je vuisten balt tijdens het lopen. Dit is echter verkeerd. Zo stuur je namelijk spanning via je vuisten naar je armen en schouders die je op dat moment zeker kan missen. De perfecte houding van je vuisten bestaat dan ook niet, maar laat je vingers wat losser hangen en je zal meteen een verschil voelen!

Met deze tips maak je geen loopfouten meer

Partner

Alleen trainen kan soms wat saai zijn. Een partner kan je motiveren tijdens het sporten. Zorg er natuurlijk wel voor dat jullie op dezelfde golflengte zitten en dezelfde doelen hebben. Wanneer je buddy vet wil verbranden en jij een marathon wil lopen, dan trainen jullie best apart…

Met deze tips maak je geen loopfouten meer

Buikspieren

Lopen doe je niet alleen met je benen, maar met je hele lichaam. Zo krijgen veel mensen na de training ontzettend veel last van lage rugpijn. In dat geval is er vaak maar één probleem: dat je je buikspieren niet opspant. Het is dan ook belangrijk om deze spieren op te spannen, omdat zij de schokken van het lopen moeten opvangen als een soort gordel.

Met deze tips maak je geen loopfouten meer

Route

Een goede tip is om regelmatig een andere route te lopen. Als je dit niet zou doen, krijgt je lichaam geen nieuwe uitdagingen meer. En dat is net het belangrijkste aan een work-out: je grenzen verleggen. Stel je eigen loopschema op met verschillende soorten trainingen en daag jezelf vooral uit.

Met deze tips maak je geen loopfouten meer

Met deze tips maak je geen loopfouten meer, maar zonder goede loopschoenen kom je nog niet ver! Wij geven je advies om de beste loopschoenen uit te kiezen.