Mode is een fenomeen van alle tijden. Marylène Madou was er als tiener al door gefascineerd, net zoals door tekenen. Tijdens een opleiding textielontwerp ontdekte ze hoe ze die twee hobby’s kon combineren. En met inmiddels een succesvol designmerk heeft zij perfect zicht op de modewereld van vandaag. 

“In 2017 heb ik mijn merk Marylène Madou opgestart. Aanvankelijk verkocht ik items online, maar in 2019 ben ik in een fysiek atelier met winkel in Genk getrokken. Hoe mijn werk eruitziet? Ik teken zelf de prints op het textiel van mijn collecties. Mijn eerste collectie bestond uit zijden sjaals, en van daaruit breidde mijn aanbod verder uit naar andere kledingartikels. Daarnaast koester ik een voorliefde voor Engeland, waar bijzondere printjes in het interieur heel normaal zijn. Toen kwam ik op het idee om mijn tekeningen ook op interieurtextiel te drukken. Persoonlijk vind ik daarbij prints met dieren het mooist, maar die designs hebben niet bij iedereen de voorkeur. Tja, je moet een beetje durven, anders verleg je geen grenzen. En die filosofie zie je eigenlijk terug in al mijn werk.”

Wat inspireert jou als designer?

Marylène Madou: “In de mode moet je altijd opletten dat je niet dezelfde bronnen als andere designers gebruikt. Daarom haal ik veel inspiratie uit de oude boeken en encyclopedieën die ik verzamel. Op dit moment ben ik ook veel bezig met duurzaamheid en recyclage. Ik maak bijvoorbeeld notitieboekjes uit reststoffen en ben van plan om nog meer gerecycleerde producten te lanceren. Ook heb ik het concept van seizoenscollecties volledig laten varen, want dat is in mijn vak niet nodig. Een print van 2018 kan nu toch ook perfect in je kast hangen? Mijn materialen en designs zijn dermate tijdloos dat je ze gerust je hele leven kunt gebruiken. Dat vind ik het mooie aan bijvoorbeeld een zijden sjaal: het is iets dat je van moeder op dochter kan doorgeven.”

Welke verandering zie je momenteel in de modewereld?

Marylène Madou: “Ieder seizoen komt er wel weer een nieuwe look op de markt, maar tegelijkertijd keren we terug naar de eerdere decennia. Op dit moment heb ik eigenlijk een haat-liefdeverhouding met fashion. Vroeger draaide het om de grote designers, om catwalkshows, en was mode een bijna onbereikbare wereld. Tegenwoordig kan iedereen, mede dankzij social media, ontwerpen en ideeën verspreiden. Dat is enerzijds positief, want alles kan en alles mag. Anderzijds krijg ik dan ook weleens het gevoel dat de klassieke mode niet meer bestaat. Noem het gerust een revolutie, wat dat betreft.” 

Kun je de mode van volgend seizoen voor ons voorspellen?

Marylène Madou: “De herleving van alles rond de jaren ’70 zal waarschijnlijk nog wel even doorgaan. Die stijl past trouwens ook heel goed bij mijn merk, dus dat vind ik prima. Het leent zich ook heel goed voor volwassenen, terwijl de jaren ’90-trend eerder bij jongeren past. Op dit moment zie ik dat mensen meer kleur durven dragen, en dat zorgt vaak voor een wow-effect. Zeker als ze het combineren met grote sieraden. Een look die altijd een treffer is? De tropische print. Die kun je zelfs in de winter dragen. Maar maak je niet te druk over de do’s en don’ts, zou ik zeggen. Mix en match, draag waar jij je goed in voelt. Alles kan, wees jezelf.”

Waar zien we jouw designmerk over een paar jaar?

Marylène Madou: “Vanaf het begin van mijn atelier heb ik in het Engels gecommuniceerd, want ik zou graag verder uitbreiden naar de internationale markt. Daar ben ik trouwens al druk mee bezig, want ik verkoop mijn spullen in verschillende Europese landen. Zweden is bijvoorbeeld een land waar mijn prints heel goed aanslaan, ondanks dat je mijn stijl niet Scandinavisch kunt noemen. Dit najaar publiceer ik ook een boek met mijn designs van de afgelopen jaren. En ik heb tot nu toe al een aantal samenwerkingen met andere modemerken aan mijn portfolio kunnen toevoegen, maar ik werk hard verder aan meer exclusieve samenwerkingscollecties. Mooie vooruitzichten dus. Ik heb er zin in!”

DELEN