Loridana Calatabiano (25) uit Zonhoven werkt in de basisschool Arkades te Houthalen-Helchteren. Een school waar kinderen die hoogbegaafd zijn terechtkunnen voor onderwijs op hun maat. Ze vertelt over haar ervaring.

Loridana, hoe kwam je op deze school terecht?

Een leerling die twee jaar geleden bij mij in de klas zat, was op deze school terechtgekomen. Op een bepaald moment waren ze op zoek naar een nieuwe leerkracht voor de derde graad. De mama van die leerling heeft toen mijn naam laten vallen bij de directie. Na een telefoontje en een gesprek was ik helemaal verkocht. De herfstvakantie was toen een week voorbereidingstijd en daarna begon het echte werk. Nu ben ik bijna een jaar bezig op deze school.

INTERVIEW: Loridana is leerkracht op een school voor hoogbegaafde kinderen - Flashmagazine

Heb je ooit ook in het “normale” onderwijs gestaan en indien ja, wat zijn de verschillen en gelijkenissen?

Dit is het vierde schooljaar dat ik aan het werk ben. In mijn eerste twee jaren heb ik in het Jenaplan onderwijs gestaan, een methodeschool. Een groot verschil is dat wij nu zonder handleidingen werken. Al ons materiaal is zelfgeschreven. We focussen rond de leerplandoelen. In mijn oude school stond ik ook in een graadklas, maar werd er wel onderscheid gemaakt tussen de leerjaren. Hier proberen we echt de graad als één geheel te zien. Onze klassen zijn dan ook gelimiteerd tot 16 kinderen, in de andere school zat dit op 24. Hierdoor kunnen we meer tegemoetkomen aan de specifieke noden van ieder kind. Een zekere gelijkenis is wel het zelfstandig werken na een instructie. 

INTERVIEW: Loridana is leerkracht op een school voor hoogbegaafde kinderen - Flashmagazine

Bereid je de lessen op een speciale manier voor?

Ik probeer mijn lessen zo voor te bereiden dat er telkens maar een korte instructie nodig is en dat de kinderen zelfstandig, op eigen tempo aan de slag kunnen gaan. Deze kinderen hebben vaak geen nood aan een traditionele les. Ze maken zeer snel klikken in hun hoofdjes waardoor alles snel gaat. Hun tegenhouden om naar uitleg te luisteren, werkt voor hun dus niet. Als bepaalde kinderen hier toch nood aan hebben, wordt dit in kleine groepjes gedaan. Zo leren ze ook veel van elkaar.

Is het moeilijk om de kinderen steeds genoeg te prikkelen?

Dat is natuurlijk een opgave. Gelukkig zijn onze bundels zeer uitgebreid. Als dat nog niet voldoende is, werken wij met bundels die vol uitbreidingsmateriaal staan. Ook mogen ze hun creativiteit laten werken door eens een eigen project te schrijven of een zelfgemaakte presentatie te komen brengen. Soms hebben kinderen er ook echt nood aan om hun hoofdjes te ontspannen en dan is er ook de vrijheid om gewoon eens lekker een boek te lezen.

INTERVIEW: Loridana is leerkracht op een school voor hoogbegaafde kinderen - Flashmagazine

Zou je het andere leerkrachten ook aanraden of zijn er wel speciale vereisten?

Op Arkades werken is zeer speciaal. We zijn een klein lerarenteam en je werkt heel nauw samen met elkaar. Dat creëert echt iets heel bijzonder. Onze kinderen bewandelen ook elk individueel hun eigen pad met noden en zorgen. Als leerkracht sta je hier heel nauw mee in contact. In het schrijven en aanpassen van de bundels steekt bovendien enorm veel tijd. Je moet dit met al je liefde en passie voor het vak doen, anders lukt het niet. Ik vind het persoonlijk echt een aanrader voor elke leerkracht. Een leerkracht binnen Arkades moet zeker communicatief zijn en om kunnen gaan met feedback. Door heel veel tijd in deze job te steken, leer je ontzettend veel bij, maar leer je ook jezelf goed kennen. Je komt jezelf dan ook vaak tegen. Voor mij is dit een enorm leerproces waar ik alle dagen in groei!

Loridana is dus heel blij met haar job, maar ook mama Petra Maes is opgelucht dat haar dochter eindelijk een school heeft gevonden