Op 1 april is het weer zover: de campagne van ’30 dagen zonder klagen’ neemt een nieuwe start. Voor de tweede en laatste keer doet oprichtster Isabelle Gonnissen er alles aan om je een positieve switch te laten maken. 

Waar het allemaal begon

Als global marketing manager bij Solvay reist ze de hele wereld rond. Tijdens haar reizen naar Azië en Dubai werd het pijnlijk duidelijk hoe goed we het hier wel niet hebben. Isabelle vertelt: “Zo werd ik met de neus gedrukt op het feit dat er bijvoorbeeld geen werkloosheidsuitkeringen bestaan in deze landen. Zonder loon vallen, is dus geen optie. Als je dan thuiskomt en alles loopt weer in het honderd omdat er stakingen zijn, zet dat je wel even met beide voeten op de grond.” Een eerste aanzet die haar strijd naar positivisme aanwakkerde. 

De uiteindelijke klik

Daarnaast werd ze ook op persoonlijk vlak eraan herinnerd dat het leven te kort is voor een negatieve ingesteldheid. “Ik werd geconfronteerd met een vriendin die vertelde dat ze borstkanker had. Terwijl de tranen mij in de ogen stonden, had zij een hele andere houding. Ze stelde me gerust dat alles goed zou komen en was klaar voor de strijd. Op dat moment klopte het plaatje voor mij volledig. We maken allemaal dingen mee, maar het gaat erom hoe je ermee omgaat”, duidt Isabelle. Ze gaat verder: “Ik stond altijd wel positief in het leven, maar heb ook mijn portie tegenslag gekend. Dan moet je kiezen of je het slachtoffer speelt of er sterker uitkomt. En dat is de kracht van het positief denken die zo sterk is.”

INTERVIEW: staat de oprichtster van ‘dagen zonder klagen’ altijd positief in het leven? - Flashmagazine

Nooit meer geïrriteerd?

Wil dit dan zeggen dat Isabelle nooit nog klaagt? “Iedereen heeft wel eens een mindere dag. Er zullen dus altijd wel gelegenheden zijn waarop je het moeilijk hebt. Dan is het belangrijk om steeds te denken wat je uit die momenten kan leren. Erover klagen dat je geen tijd hebt om langs te gaan op het gemeentehuis voor een nieuwe identiteitskaart bijvoorbeeld, is geen goed idee. Kies er in tegenstelling voor om te denken dat je graag in orde wil zijn. Hierdoor zal je uiteindelijk zelfs blij naar het gemeentehuis gaan. Ook ik zit niet graag in de file, maar dan luister ik naar muziek of plan ik telefoongesprekken in, om er een positieve draai aan te geven. Het is dan ook de bedoeling dat je de eigenaar van je gevoelens bent en niet de huurder. Zo neem je zelf de beslissing dat die kleine dingen er eigenlijk allemaal niet toe doen en ze geen inbreuk maken op het feit dat je eigenlijk heel tevreden bent met je leven.” 

INTERVIEW: staat de oprichtster van ‘dagen zonder klagen’ altijd positief in het leven? - Flashmagazine

Omgeving die klaagt

Als haar vrienden en familie de negatieve tocht opgaan, laat Isabelle het wel eens passeren. Toch merkt ze op dat mensen die steeds negatief in het leven stonden, niet meer in haar naaste omgeving terug te vinden zijn. Ze legt uit: “Iedereen moet natuurlijk voor zichzelf uitmaken of ze die positieve switch willen maken, maar uiteindelijk is het contact met ‘klagers’ in mijn leven wel verwaterd. Natuurlijk wil je niet de betweter zijn die hen er steeds op wijst, maar misschien is deze campagne wel een duwtje in de rug om het op een ludieke manier in de kijker te zetten.”

Leuke weetjes! - Flashmagazine

In april en erna

Isabelle’s positieve instelling is een echte overtuiging geworden. En die boodschap wil ze graag uitroepen: “Iedereen kan een positieve ingesteldheid leren, maar je moet het wel willen. Het is iets dat je moet trainen en na verloop van tijd zal het een automatisme worden. Niet alles werkt voor iedereen, maar vanaf maandag vind je elke dag op onze website www.kiespositief.be een tip die je verder kan helpen. Bovendien vind je ook in mijn boek ‘Kies positief’ 12 uitdagingen die je mindset veranderen.”

Geen excuus meer dus om klagend door het leven te gaan!