Maison Lab opende onlangs zijn deuren op Demerstraat 71 in Hasselt. Deze premium outlet winkel legde een parcours af dat misschien niet voor iedereen zo voor de hand liggend is. Ze begonnen met een webshop, maar voegden er uiteindelijk een stenen winkel aan toe. Is dit de toekomst van retail?

INTERVIEW: clicks versterkt door bricks, de toekomst van retail? - Flashmagazine

Van online start naar fysieke uitbreiding

De ouders van medezaakvoerder Djalil hebben al 20 jaar lang een groothandel in textiel. De merken waarmee zij in contact stonden, waren op zoek naar een outlet platform met een permanente verkoop op een hoger niveau. Het idee van Maison Lab was geboren. “Door de band die mijn ouders al hadden opgebouwd met deze merknamen, kregen we het vertrouwen om ons avontuur te starten. Onze troef is dat we fashionable én betaalbaar zijn met kortingen die al beginnen vanaf -50%. De kleding die we verkopen is ook maar van één seizoen terug. Dit in tegenstelling tot vele andere outlets”, legt Djalil ons uit. Hij gaat verder: “Daarbovenop bieden wij een fashionbox aan die op maat wordt samengesteld door onze stylisten en trekt onze snelle levering vaak over de streep.”

INTERVIEW: clicks versterkt door bricks, de toekomst van retail? - Flashmagazine

Een formule die aanslaat. Na bijna 4 jaar was het dan ook tijd voor een verandering. “Bij ons staat de klant centraal en we kregen de vraag of er toch geen mogelijkheid was om de kleding eerst te passen. Die kans konden we dan ook niet laten liggen. Na wikken en wegen, zijn we uiteindelijk toch voor een fysieke winkel gegaan. Zo konden we verder bouwen aan ons omnichannel verhaal”, vertelt Djalil trots.

INTERVIEW: clicks versterkt door bricks, de toekomst van retail? - Flashmagazine

Hasselt gaat voor de toekomst

Ook schepen van Lokale Economie, Rik Dehollogne, is overtuigd dat de evolutie van Maison Lab de juiste keuze is: “Clicks en bricks kunnen elkaar versterken. Het feit dat er een fysieke vestiging wordt vermeld op een webshop, stelt klanten op hun gemak. Andersom komen klanten tegenwoordig ook graag eerst eens kijken en voelen voordat ze kopen. Een combinatie die werkt dus. Tegenwoordig is de kieskeurige, geïnformeerde klant dan ook niet meer tevreden met minder. Heel veel retailers beseffen dit en openen nu ook een fysieke winkel op strategische locaties. Zo kan er afgestapt worden van het tellen van de winst per winkelpunt. Als de omzet in zijn totaliteit goed is, was de investering het waard. Shoppingconcepten moeten op alle vlakken blijven vernieuwen.”

INTERVIEW: clicks versterkt door bricks, de toekomst van retail? - Flashmagazine

Dat Maison Lab voor Hasselt koos is dan ook niet toevallig. Hier zijn ze aan het bouwen aan een retail 2.0 verhaal. “Vroeger kwam je enkel naar Hasselt om te shoppen, nu spreken we van bezoekers. We willen een totaalpakket creëren en Hasselt heruitvinden”, sluit Rik af.