De Færøer eilandengroep is een prachtige bestemming in de driehoek Schotland-Noorwegen-IJsland, nog onaangetast door de toeristencultuur. Het is de ideale locatie als je van ongerepte natuur, onvoorspelbaar weer, ruige landschappen en schapen houdt. Geniet van verbluffende wandelingen met als eindpunt, elke keer weer, een spectaculair uitzicht. Of rust gezellig uit in één van de kleurrijke dorpjes met groene daken.

Færøer voor beginners

Hier is het wel waarschijnlijker dat je een schaap tegenkomt dan een mens, want met zo’n 50.000 inwoners zijn de beestjes veel talrijker op de Færøer eilanden. Dat de burgers met zo weinig zijn, wil niet zeggen dat ze je niet graag zien komen. De lokale bevolking is dan ook heel vriendelijk. Ze helpen je graag verder en vertellen met trots over hun prachtige land. De populatie is zelfstandig en heeft een zelfbestuur, maar behoort toch nog voor een deel tot Denemarken, die onder andere instaat voor defensie.

De Færøer groep bestaat uit 18 eilanden die min of meer met elkaar in verbinding staan door tunnels, bruggen en ferry’s. Het is een geweldig bergachtig landschap met kliffen, fjorden en meren. Een echte must dus voor de natuurliefhebber. Of je nu een autorondreis wilt maken, gewoon heerlijk wilt wandelen of wilt ontspannen in één van de vele vakantiewoningen, deze bestemming zal je zeker verrassen.

Valse start

Jammer genoeg begon onze reis in mineur. Samen met Joris en Brecht hadden we deze trip gekozen om te wandelen en ook om ons eens volledig uit te leven met onze passie: outdoor fotografie.

Vol goede moed vertrokken we dan ook met het vliegtuig vanuit Kopenhagen richting de eilanden, maar kwamen in een storm terecht. Joris zat naast me en we zagen zelfs de bliksem op de vleugel inslaan. Er heerste dan ook een duidelijk gespannen sfeer… De piloot probeerde zelfs tot 2 keer toe te landen, maar kreeg het toestel niet op de grond gezet. Hij besloot dan maar terug te vliegen naar de luchthaven van Kopenhagen. Achteraf hoorden we ook dat het de eerste vlucht van deze maatschappij naar de Færøer eilandengroep was!

Vreselijk ontbijt

Terug aangekomen op de luchthaven kregen we een overnachting aangeboden en zou de vlucht verzet worden naar de morgen erna. Dus kropen we, na nog een hapje en drankje in ons hotel, vlug ons bed in zodat we op tijd terug in de vertrekhal zouden staan. Want morgenstond heeft goud in de mond! De volgende ochtend zaten we dan ook met ons drieën gezellig aan de ontbijttafel te genieten van het buffet voordat we weer zouden verder reizen. Ik besloot om nog een laatste broodje te gaan halen terwijl mijn medereizigers, Joris en Brecht, aan tafel bleven zitten. Op dat moment neemt er een persoon achter ons plaats die heel professioneel zijn jas over mijn fotomateriaal gooit in plaats van over zijn stoel. Daarna stond hij meteen terug recht en vertrok richting uitgang. Hij liep mij nog voorbij met mijn rugzak op zijn rug terwijl hij teken deed op zijn ‘collega’ die iemand anders aan het beroven was van zijn laptop.

Zo’n 15 minuten later kwam security ons inlichten van wat er zojuist allemaal gebeurd was. De andere persoon had sneller in de gaten wat er aan de hand was en had alarm geslagen. Na het bekijken van de beveiligingsbeelden hadden ze gezien dat ook mijn tas gestolen was. De dieven waren ondertussen natuurlijk nergens meer te bespeuren.

Volledig in shock, kwamen we tot de conclusie dat ik zo goed als alles kwijt was: lenzen, camera, geld, documenten en uiteindelijk meer dan €6000 aan gloednieuw materiaal. Een complete ramp een uurtje voor vertrek. Gelukkig konden we het hoofd koel houden en maakten we een plan. Joris zou sowieso op het vliegtuig stappen, om ervoor te zorgen dat onze andere bagage wel in de juiste handen zou terechtkomen en Brecht en ik haastten ons naar het centrum van Kopenhagen om de diefstal aan te geven bij de lokale politie. Daarna spurtten we door de stad naar het station en sprongen we op de eerste trein richting luchthaven. Daar aangekomen waren we herenigd met Joris 7 minuten voor vertrek. Dat scheelde weinig! Maar gelukkig konden we mee naar onze uiteindelijke bestemming.

Eiland in zicht

Nog een beetje aangedaan door wat er allemaal gebeurd was, haalden we met een klein hartje onze huurwagen op en reden we naar de airbnb. We lieten alles even bezinken en gingen boodschappen doen voor de hele week. Ondertussen zochten we ook snel op of er een mogelijkheid was om een camera te huren op het eiland. Helaas… Er was geen enkele winkel die dit aanbood. Op het einde van de dag besloot ik dan ook om een oproep te doen via Instagram.

Eén van de belangrijkste lessen die we op dat moment uit de hele ervaring konden trekken, was hoe je het best omgaat met tegenslag. Uiteindelijk was het ‘maar’ materiaal dat gestolen was en mocht dit de reis niet beïnvloeden. Het deed wel een beetje pijn, maar door de reis kwam ik er snel terug bovenop!

Enkel nog op onze eerste tocht was het moeilijk om foto’s te maken met mijn gsm. De foto hieronder is genomen terwijl er toch een traantje over mijn wangen liep… Maar ik kon het snel achter mij laten en we zouden het allemaal regelen als we terug in België waren.

De moeite waard

Tijd om onze eerste tocht aan te vatten naar één van de meest populaire plekken! Een wandeling naar het iconische uitzicht vanop de Trælanípa rots richting het meer Sørvágsvatn, het grootste meer van de Færøer.

Het is bijna een natuurlijke illusie als je het water van de wilde oceaan ziet en daarboven het rustige meer. Dit is één van de meest gefotografeerde plekken op de eilanden.

Ervaar de unieke Færøer eilandengroep dankzij Jelle Canipel - Flashmagazine

Ook als je de andere richting uitkijkt, de verre oceaan in, is het een waar spektakel. Je ziet ook onze kleine silhouetten tegen de machtige kliffen om je een idee te geven hoe indrukwekkend het was!

Met de huurwagen reden we van wandeling naar wandeling. Elke dag, soms op enkele uren, sloeg het weer om. Het ging van enorme winden, tot regen- en hagelbuien, naar mooie zonnige momenten.

Het rijden op de eilanden was geweldig. De wegen slingerden zich door het landschap en elke bocht of bergpas gaf als beloning een ander uitzicht. Ook als je op de achterbank zat, was het aangenaam rondkijken. We reden over bruggen en door tunnels die de verschillende plekjes met elkaar verbonden. We bezochten ‘bijna’ elke uithoek. Behalve de plekken die enkel met de boot bereikbaar waren, konden we niet doen, omdat de ferry’s nog niet vaarden.

Ogen open

Nog een opmerkelijke wandeling was deze naar de waterval van Gásadalur. Prachtig langs de hoge kliffen, maar soms toch wel gevaarlijk. Het staat namelijk bijna nergens aangegeven hoe je moet wandelen en het was zoeken naar steenmannetjes die de route aangaven. Uiteindelijk vonden we de weg en kwamen we uit op een prachtige waterval onderaan een klein dorpje.

Wat ook opvalt op de eilanden is dat de tunnels allemaal eenrichtingsverkeer zijn. Het is dus altijd spannend om in te schatten wie er juist achteruit moet en wie wie moet doorlaten. Maar uiteindelijk kwamen we erachter wanneer we auto’s konden doorlaten en konden stoppen op kleine plekjes in de tunnel.

Buikjes vol

Onderweg hadden we onze eigen picknick voorzien of kochten we aan een benzinestation een typische Færøer hotdog of Pylsa. Genoeg om ons extra kracht te geven voor de prachtige wandelingen.

Ervaar de unieke Færøer eilandengroep dankzij Jelle Canipel - Flashmagazine

’s Avonds kookten we zelf of gingen we iets eten in de hoofdstad van het eiland Tórshavn. Waar het trouwens ook gezellig was om rond te kuieren als het weer dit toeliet.

Wandelen geblazen

Over woelig weer gesproken, tijdens de wandeling naar de berg boven Funningsfjørður, werden we bijna constant door de wind weggeblazen. Stilstaan was bijna geen optie, maar het zicht over het fjord was sensationeel.

Ervaar de unieke Færøer eilandengroep dankzij Jelle Canipel - Flashmagazine

Ook de steile wandeling op Villingardalsfjall was eentje met zeer veel wind en regen, maar boven aangekomen zijn de zichten zo de moeite waard dat je de extreme omstandigheden snel vergeet. Deze prachtige kegelberg boven het dorpje Viðareiði is hier een mooi bewijs van.

Onderweg passeer je ook knappe rotsformaties zoals deze hieronder, Risin og Kellingin. Oftewel de reus en de heks. Twee zeerotsen voor de kust van Eysturoy met een hoogte van 71 meter en 68 meter.

Ook aan watervallen geen gebrek! Zo stopten we bij deze machtige dubbele waterval.

Ervaar de unieke Færøer eilandengroep dankzij Jelle Canipel - Flashmagazine

Soms hielden we ook gewoon halt aan het strand en maakten er een rustige wandeling om eens goed uit te waaien.

Eén van de mooiste culturele plekjes was het plaatsje Saksun, een klein dorpje vol pittoreske huisjes met groene daken. Een overblijfsel van hoe ze vroeger op de eilanden woonden.

Onvergetelijk

Het blijven allemaal unieke locaties en mooie plekjes om te ontdekken op deze afgelegen eilanden. Het ruige landschap in combinatie met het voortdurend veranderende weer leveren mooie beelden en uitdagende ervaringen op. Zelfs de mogelijkheden om te slapen zijn ongelooflijk: huisjes gelegen in verlaten gebieden of met een uitzicht over de uitgestrekte oceaan. Beeld je maar eens in om hier ’s morgens wakker te worden en met een lekker tasje koffie naar buiten te kijken.

Cultuurgebonden

Als we tegen mensen zeiden dat we naar de Færøer eilanden gingen, moesten ze meteen denken aan de gruwelijke beelden van het slachten van walvissen en grienden. De vissers zijn er berucht voor de Grindadráp, of de traditionele griendenjacht. De grienden en walvissen worden bijeengedreven en gedood voor hun vlees en vet.

Natuurlijk wilden wij ook wel meer weten over hun beweegredenen hiervoor en nu we de kans hadden, spraken we lokale mensen hierover aan op café. Ze begrepen ons standpunt wel, maar ze zeiden dat het niet commercieel is en dat de vangsten onder de bevolking verdeeld worden volgens een eerlijk proces. De verkoop is zeer uitzonderlijk toegestaan en de jacht wordt goed gecontroleerd en georganiseerd door de wet en het verplichten van een licentie. Respect voor hun cultuur natuurlijk, maar het blijft dubbel. De meningen waren dan ook verdeeld.

Happy end

Keep the best for last! Op de voorlaatste dag kreeg ik antwoord via Instagram dat ik een camera mocht lenen van een lokale fotografe! We gingen deze dan ook zo snel mogelijk ophalen zodat ik zelf toch ook wat kwalitatieve beelden kon maken. En wat een geluk, op onze laatste dag stond de spectaculaire wandeling richting het eiland Tindhólmur en de boogvormige rots Drangarnir op het programma.

De wandeling was toen nog niet populair en helemaal niet uitgestippeld. We vroegen aan lokale mensen hoe we het best konden wandelen en waar we onze auto mochten achterlaten. Heel behulpzaam hielpen ze ons op weg.

Ervaar de unieke Færøer eilandengroep dankzij Jelle Canipel - Flashmagazine

Het was een lange wandeling zonder pad door drassig gebied. We moesten dan ook af en toe springen over kleine beekjes en  soms zakten we weg in het waterige gras tot aan onze knieën. Maar het was zeker de moeite! De uitzichten en de eilandjes waren indrukwekkend en het weer maakte alles nog eens dubbel zo mystiek.

Het neusje van de zalm was dat er de hele terugweg een zeehondje ons spelenderwijs achtervolgde tot we aan de auto aankwamen. Een mooie afsluiter van een ongelooflijke en avontuurlijke reis!

Terug in België

Nu vraag je je waarschijnlijk nog af hoe het is afgelopen met de diefstal… Wel, het was een helse marteling! De verzekering wou me niet helpen of geloven. Dagen, weken en zelfs maanden heb ik hen proberen te overtuigen. Ik heb de camerabeelden moeten opvragen, maar toen ik ze ontvangen had, konden ze me plots toch niet helpen. Uiteindelijk heb ik via Test-Aankoop hulp gekregen en hebben ze een deel vergoed. Ik was nochtans wel verzekerd. Jammer die kleine financiële kater, maar het weegt niet op tegen de reis die we gemaakt hebben. Ik kan alleen maar aanraden dat je zulke dingen je reis niet mag laten beïnvloeden.

Staan je valiezen klaar?

Ontdek de eilanden zeker als je een natuurliefhebber bent en misschien ook graag foto’s neemt. Het is een unieke bestemming! De beste reistijd? Van mei tot september, maar dan kunnen de temperaturen rond de 12 graden zitten, dus bereid je goed voor!