Je vertrekt op vakantie met de auto. Laat de pret maar beginnen… of wordt het voor jou eerder the highway to hell? Soms trek je tijdens een autorit wit weg en begin je te zweten als een paard. Je hoofd wordt lichter, je maag daarentegen zwaarder en het eindigt in de meeste gevallen met overgeven en een lamellendig gevoel. Gelukkig zijn wij er nog om je te vertellen wat je er tegen kan doen…

Wagenziekte begint met dufheid, gapen en een ongemakkelijk gevoel in de onderbuik, gevolgd door misselijkheid. Al voor je op de autostrade zit, komt met een welgemeende ‘Bwuurp’ het pas genuttigde ontbijt weer uit je maag.

Onregelmatige, schommelende bewegingen zorgen ervoor dat in de hersenen tegenstrijdige informatie binnenkomt over de stand en beweging van het lichaam. Trouwens, ook in alle andere vervoermiddelen kan je last krijgen van wagenziekte.

Wat doe je er tegen?

Vermijd straffe geuren

Denk maar aan rook, vette etensluchten, benzinedampen en parfum in de auto.

Do not move!

Zorg dat je zo min mogelijk wordt blootgesteld aan bewegingen. Laat de bochtige wegen daarom links liggen en probeer rustig op te trekken en af te remmen. Zorg bovendien dat je lichaam en hoofd zo min mogelijk bewegen.

Blijf rustig

Emoties als opwinding, stress, angst en paniek versterken de effecten van reisziekte.

Frisse lucht

Voldoende frisse lucht en koelte, door het open raampje of de airco, zijn erg belangrijk.

Maak een tussenstop

Het is bovendien verstandig om regelmatig een korte stop te maken om de schommelende bewegingen te onderbreken, en tegelijk wat eten te geven.

Eet & drink voldoende

Besteed veel aandacht aan drank en voedsel. Een lege maag is uit den boze. Eet daarom een lichte maaltijd voordat jullie vertrekken en zorg onderweg voor proviand. Best doe je dat niet tijdens het rijden. Een zoete appel of een stuk meloen, komkommer of een tomaat zijn ideaal. Let op dat er voldoende gedronken wordt. Frisdranken zijn uitgesloten, want die verergeren de wagenziekte alleen maar.

Niet lezen, tekenen, …

Hou je tijdens de reis op de juiste manier bezig. Niet lezen, tekenen of de aandacht richten of dichtbij gelegen dingen. Ook kijken naar het voorbijflitsende landschap zal geen goed doen. Probeer de aandacht zoveel mogelijk te richten op dingen in de verte, zoals horizonten en bergketens.

Dankzij deze tips overleef jij die lange autorit zonder die vervelende misselijkheid. Helpt het niet? Dan kan je nog steeds opteren voor reispilletjes of je kan misschien euhmm… het vliegtuig nemen?

Tips om jouw vliegangst te overwinnen, geven we je hier!