Het zuidelijke deel van Noorwegen verkenden we al. Nu gaan we wat noordelijker en gidst reisfotograaf Jelle je richting de Lofoten: een Noorse eilandengroep op 68 graden noorderbreedte boven de poolcirkel. Het klimaat is er vrij mild en je geniet hier van een adembenemende natuur, pittoreske vissersdorpjes, de middernachtzon, het noorderlicht en sneeuwrijke winters.

Op de wishlist

Via sociale media werden we vaak getriggerd door prachtige foto’s van de streek en we wilden dit graag eens met onze eigen ogen bewonderen. Onze reis stond dan ook in het teken van wandelen en fotografie. De periode die we kozen om af te reizen was eind april. Misschien niet het ideale moment qua weer, maar wel een perfecte timing om zo goed als geen toeristen tegen te komen. We huurden een huisje dat centraal lag op de eilanden en van hieruit vertrokken we telkens op dagtrip.

Moeilijke start

Aangekomen op de kleine luchthaven van Leknes was het even spannend, want de bagage van mijn reisgezel Joris had de overstap van Oslo naar Leknes niet gemaakt. Wel vervelend als je geen warme kleren en wandelgerief bijhebt op een toch wel frisse locatie. Na een gesprek met de verantwoordelijken op de luchthaven, beloofden ze ons dat de spullen van Joris de dag erna aan ons huisje afgeleverd zouden worden. De eerste dag stond er niet echt iets op de planning, dus kwam dat ook nog eens goed uit. Gelukkig werd alles de volgende dag gewoon mooi op tijd bezorgd en konden we toch nog op een eerste verkenning vertrekken.

Door weer en wind

De gastheer van het huisje vertelde ons dat er in 10 jaar niet meer zoveel sneeuw was gevallen en dat er op enkele wandelroutes een gevaar was voor lawines. Met deze raad in het achterhoofd planden we onze wandelingen. Een beetje jammer, maar dat kan gebeuren als je buiten het seizoen reist. Het weer was dan ook meestal grijs en grauw, maar dat heeft ook wel iets. Altijd positief blijven!

De eerste kennismaking

Tijdens onze verkenning gingen we een baai bezoeken waar er op dat moment een skelet van het hoofd van een baby vinvis lag. Dit op aanraden van onze gastheer. Ongelooflijk hoe groot zo’n dier is.

Met Jelle Canipel naar de Lofoten in Noorwegen - Flashmagazine

Daarnaast zagen we op vele plekken hopen vis hangen om te drogen. Blijkbaar is dit het goud van de Lofoten. Het beeld (en de geur) van de eilandengroep wordt dan ook vooral gedomineerd door houten rekken waar de kabeljauw tot stokvis gedroogd wordt. Je kan het bijna overal ruiken, het is echt een straffe geur. Ze maken hierbij gebruik van een traditionele methode om de vis te drogen. Uiteindelijk krijg je dan stokvis, een product dat veel wordt geëxporteerd.

Tijd voor een wandeling

Als eerste tocht kozen we voor een kustwandeling van Eggum naar Unstad. Goed te doen en sneeuwvrij. Wel hier en daar een steile helling, maar op die plaatsen goed voorzien van een kabel. Het is een populaire wandeling, vooral voor de middernachtzon. We waren, op 2 andere wandelaars na, de enigen die dag die zich eraan waagden. Een voordeel van buiten het seizoen te reizen. Het was een prachtige tocht langs de kust, en hier en daar zagen we een zeearend. De wandeling eindigde in het stadje Unstad: een van de meest noordelijke surfplaatsen ter wereld. We zagen daar ook enkele moedige surfers het ijskoude water trotseren. Na het bewonderen van deze dappere mannen en vrouwen besloten wij te genieten van een pintje in de gezellige surfbar, om hierna de terugweg weer aan te vatten.

En nog eentje

Op de volgende dag besloten we toch een wat hogere wandeling te proberen, namelijk naar de berg Hoven: zo’n 368 m hoog en eenzaam als een haaienvin uitstekend in het landschap. Geen al te moeilijke wandeling, maar wel af en toe tot onze middel in de sneeuw. Dat maakte het stijgen en dalen wat spectaculairder. Ook hier waren we helemaal alleen en konden we genieten van het indrukwekkende uitzicht op de top: bergen die recht uit zee toren en vele fjorden.

Langs mooie dorpjes

Ook besloten we een dagje de populaire plaatsen te bezoeken. Zo reden we naar het uiterste dorpje Å, waar we ook een kleine wandeling deden rond het meer van Agvatnet. Hier hadden we te maken met veel sneeuw, mist en regen. We zijn zelfs moeten terugkeren.

Met Jelle Canipel naar de Lofoten in Noorwegen - Flashmagazine

Toen we verder reden, passeerden we ook de typische dorpjes zoals Reine en Sakrisøy met de mooie gele huisjes. Het meest bekende beeld van de Lofoten in Hamnøy mocht dan ook zeker niet ontbreken.

Zwevend voetbalveld

Het voetbalveld van Henningsvær, een prachtig gelegen kunstgrasveld op een eilandje, mocht ook niet mankeren op ons lijstje. Hier konden we onze drones eens testen om een van mooist gelegen voetbalvelden ter wereld (volgens FIFA) vast te leggen.

Met Jelle Canipel naar de Lofoten in Noorwegen - Flashmagazine

In Henningsvær zelf besloten we ook een bergwandeling te doen naar de Festvågtinden (541 m). Hier heb je een prachtig zicht op het dorpje Henningsvær, dat uit verschillende eilanden bestaat. Het lijkt wel een drijvend stadje.

Spectaculair uitzicht

De mooiste wandeling deden we naar Ryten en het afgelegen strand Kvalvika. We gingen naar de top Ryten (543 m) met een fenomenaal uitzicht over het Kvalvika strand. Ryten staat ook wel bekend om een uitstekende rotsklif, waar je prachtige foto’s kan nemen.

Met Jelle Canipel naar de Lofoten in Noorwegen - Flashmagazine

Tijdens de wandeling beleefden we elk seizoen: sneeuw, regen, zon, mist… alles kwam voorbij op een korte tijd. Eenmaal boven zagen we eerst niets door de mist en toen klaarde het prachtig op, zodat we konden genieten van het uitzicht. Ook hier waren we helemaal alleen.

Strand met twee gezichten

De wandeling naar het strand zelf was even indrukwekkend. Hier aangekomen maakten we ons middagmaal warm op een iconisch plekje met een schommel van aangespoeld drijfhout. Genieten! We hadden telkens gedroogd outdoor eten mee dat je kan warm maken met heet water. Dat is gemakkelijk en licht om mee te nemen en eigenlijk ook wel lekker.

Met Jelle Canipel naar de Lofoten in Noorwegen - Flashmagazine

We genoten van het strand en wandelden de route verder af over het tweedelige strand. Het eerste deel was piekfijn en proper, maar op het tweede deel (minder bekend stukje) zagen we een enorme vervuiling van aangespoeld plastiek en rommel. Niet door mensen daar achtergelaten, maar rechtstreeks door de stroming van de zee er terechtgekomen. Een zeer triestig zicht.

De Toblerone berg

Terug bij de wagen reden we via de Fredvang naar onze huisjes. Fredvang staat bekend om zijn bruggen en het zicht op de Toblerone berg Volandstinden. Zalig om met zo’n zicht te rijden. Het autorijden in het algemeen was zeer scenisch en mooi om te zien. Je moest je wel goed houden aan de snelheden, maar dat gaf je meer tijd om te genieten van de landschappen.

Strandvakantie?

Er zijn op de Lofoten verschillende prachtige stranden die je kan bezoeken zoals bijvoorbeeld dat van Uttakleiv en Bunes. Je waant je hier echt op een tropisch strand, enkel de temperaturen verraden dat je in Noorwegen zit. Zeker de moeite waard. Ook het bezoek aan het typische vissersdorpje Nusfjord op de terugweg konden we niet laten liggen.

Aan de haak geslaan

Eén ding mochten we zeker niet vergeten te doen… gaan vissen! De Lofoten staan namelijk bekend voor hun visvangst. Dus besloten we met een 100-jarig oud vissersbootje, de MS Symra, mee te gaan vissen. Dit prachtig houten bootje is speciaal ontworpen om te gaan vissen in Noordelijke wateren. Het was vooral proberen om niet zeeziek te worden, voor sommigen toch een moeilijke opgave, maar aan plezier en lach was er zeker geen gebrek. Via een sonar ging de kapitein op zoek naar een plek waar er zich een groep vissen bevonden. Aangekomen op de plek, wist hij ons te zeggen hoe diep de vissen juist zaten en konden wij via een wiel aan de zijkant van de boot onze vislijn tot een bepaalde diepte laten zakken. Hij zei dan het aantal omwentelingen dat ons wiel moest maken tot we de diepte bereikt hadden. Vervolgens moesten we de lijn sterk heen en weer bewegen om de vissen te vangen met onze haak. Vissen zonder aas dus, een oude traditionele manier van vissen op de Lofoten. In totaal vingen we vier vissen, die we dan ook mochten meenemen om in ons huisje klaar te maken.

Een mooi einde

De volgende twee dagen deden we nog enkele mooie wandelingen, weliswaar opnieuw door de sneeuw en mist, maar met uitzichten die telkens zeer belonend waren. Het mystieke werd alleen maar benadrukt door het grauwe weer.

Ook het rijden was er geweldig door de vele knappe bruggen die de verschillende eilandjes met elkaar verbinden. Lekker cruisen door het ruige landschap. Het is er ook makkelijk om de weg te vinden, want hoofdzakelijk volg je steeds de E10 waarop alles goed staat aangegeven. Let wel op je snelheid, want er gelden hier fikse boetes!

Met Jelle Canipel naar de Lofoten in Noorwegen - Flashmagzine

De moeite waard

De Lofoten, een plek waar iedereen welkom is. Een paradijs voor wandelaars, avonturiers en fotografen. Kies wel goed je seizoen uit in overeenkomst met wat je allemaal wil doen. Planning is key.