Het ultieme doel van de Hasseltse piloot Maarten Oosters was om een vliegtuig te kunnen besturen. Na een opleiding in Madrid werd deze droom voor hem werkelijkheid. Met heel wat vliegjaren en kilometers op de teller is hij dan ook de uitgelezen persoon om je de ins en outs van vliegen te verklappen! 

Mijn carrière startte als piloot voor Thomas Cook Airlines in Brussel met de Airbus A320. Net zoals iedereen begon ik er als First Officer (copiloot). Na zo’n 7-tal jaren ben ik dan Captain (boordcommandant) geworden. Sinds 2016 vlieg ik terug als First Officer bij Cargolux in Luxemburg met de Boeing 747. Deze maatschappij voert vrachtvluchten uit over alle continenten. 

INTERVIEW: piloot Maarten over vliegen - Flashmagazine

Wie z’n best doet zal het leren

Toch is het niet zo eenvoudig om piloot te worden. Je moet er allereerst al aanleg voor hebben en de opleiding op zich is heel duur. Momenteel kost deze rond de € 90.000, afhankelijk van de vliegschool. Na deze scholing krijg je een basis vlieglicentie. Hiermee kan je dan bij de grote maatschappijen gaan solliciteren. Eens aangenomen, voltooi je een opleiding op het specifieke type vliegtuig dat deze maatschappij inzet. Dat duurt een 3-tal maanden. Soms verlangt deze maatschappij dat je deze kost zelf dekt. Dit bedraagt rond de € 25.000 à € 30.000. Geen lachertje dus!

INTERVIEW: piloot Maarten over vliegen - Flashmagazine

Vlieg veilig

Het is wel belangrijk dat piloten goed opgeleid worden natuurlijk, want ze dragen een grote verantwoordelijkheid. Ook al is vliegen nog nooit zo veilig geweest. Het gevaarlijkste aan vliegen is zelfs de rit naar de luchthaven! Van een dodelijk verkeersongeval kijken we vaak al niet meer op, maar een vliegtuigcrash is steeds spectaculair waardoor men de verkeerde conclusie gaat trekken. Statistisch gezien is er slechts 1 vliegtuigongeval elke 4 miljoenste vlucht. Het risico dat jij hierbij bent, is dus uiterst klein.

Wil je toch nog extra maatregelen nemen? Kies dan voor een plekje achteraan, dat is het meest veilig. Het voorste gedeelte dient als het ware als ‘kreukelzone’ die een eventuele schok gedeeltelijk opvangt. Daarom zit ook de zwarte doos helemaal in de staart van het vliegtuig.

INTERVIEW: piloot Maarten over vliegen - Flashmagazine

De beste plaats

Maakt het jou niet uit waar je in het vliegtuig zit en wil je gewoon een betere plek scoren? Dan moet ik je teleurstellen… Vroeger kon je het cabinepersoneel nog wel eens overtuigen om van plaats te wisselen. Helaas zijn vandaag de regels veel strikter waardoor dit quasi onmogelijk is geworden. Wel gaan het personeel vaak het uiterste doen voor de passagiers om de gevraagde stoel ter beschikking te stellen, maar dit is geen gegeven. Als het vliegtuig vol zit, kan je weinig of niets doen.

INTERVIEW: alles over vliegen - Flashmagazine

Koffers pakken

Na al die jaren vliegen, merk ik nog steeds dat ik altijd te veel meeneem in mijn valies. Vaak hebben we onterecht schrik dat onze hele outfit vuil gaat worden of denken we misschien méér te gaan sporten dan mogelijk is. De ultieme tip om je valies in te pakken, kan ik je dus niet geven. Wat ik wel geleerd heb na verloop van tijd, is om je kleding te verdelen per materiaalsoort en ze dan apart in te pakken in ‘packing organisers. alles blijft zo mooi bij elkaar zitten en je vindt het meteen terug. Eens je dit gewoon bent, kan je niet meer zonder!

INTERVIEW: alles over vliegen - Flashmagazine

Zomerbestemmingen

Als je koffers netjes gepakt zijn, is het tijd om te vertrekken. De locatie die je deze zomer zeker op je lijstje moet zetten, hangt wel van jezelf af. Sommigen houden namelijk van cultuurbestemmingen, anderen van zon, zee en strand. Persoonlijk doen we graag een mix: een warm land waar de kinderen van een zwembad of strand kunnen genieten én waar wij kunnen kuieren in een gezellig dorpje. Daarom staat Italië voor ons op nummer 1. Qua verre bestemming zijn wij verzot op Afrika, en meer bepaald Tanzania. In de zomer is het regenseizoen hier gepasseerd en de temperatuur redelijk mild. Een safari zoals in de Ngorongoro krater is dan adembenemend! Daarna kan je naar Zanzibar vliegen om te genieten van het tropische klimaat op de witte stranden. Voorts is Lissabon zeer hot, samen met de Kroatische kust.

INTERVIEW: piloot Maarten over vliegen - Flashmagazine

Jetlag verslaan

Als je uiteindelijk kiest voor een verre bestemming, is de kans groot dat je in een andere tijdzone terechtkomt. Het beste is dan om je zo snel mogelijk aan te passen. Ga voor de korte pijn om die jetlag aan te pakken. De eerste dag is het de hel, maar erna loont het zich dubbel en dik. Ikzelf blijf soms kortstondig op een locatie en moet natuurlijk werken, dus ik bekijk in functie van de volgende vlucht en de volgende bestemming hoe ik mijn slaap plan. Dit is vaak geen sinecure.

INTERVIEW: piloot Maarten over vliegen - Flashmagazine

Vergeet vliegangst

Allemaal goed en wel, maar ben jij niet zo verzot op vliegen in het algemeen? Dan ben je waarschijnlijk iemand die in het dagelijkse leven graag zelf de controle behoudt of een leidinggevende functie heeft. Dat merk ik toch uit mijn eigen ondervinding. Die controle afgeven, is vaak al reden genoeg om het benauwd te krijgen. Ikzelf zit als passagier vaak ook liever in de cockpit dan in een stoel.

Maar misschien kan de technische kant je geruststellen: we hebben minstens 2 en vaak zelfs 3 kopieën van de systemen, terwijl er eigenlijk maar 1 nodig is. De rest dient als back-up. Alles wordt ook uitvoerig getest voor er een systeem mag geïnstalleerd worden in een vliegtuig. Het is daarbij ook geen fabeltje dat de 2 piloten niet hetzelfde mogen eten. De ene piloot is als het ware de back-up van de andere. Een tip die ik mensen met vliegangst vaak ook meegeef is: hou het cabinepersoneel in de gaten als je denkt dat er iets mis is. Als ook zij blijven lachen, is er vast niets aan de hand!

Naast de technische uitleg van piloot Maarten, is ook hypnose een mogelijke oplossing voor jouw vliegangst! Hypnosetherapeute Gabriela legt alles even uit.